Kuvaus
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa esityksestä uudeksi alueidenkäyttölaiksi. Esityksen tavoitteena on uudistaa alueidenkäyttöä koskevat säännökset Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Uusi alueidenkäyttölaki muodostuu valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita, kaavoitusta ja merialuesuunnittelua koskevista säännöksistä (nykyisen alueidenkäyttölain lukujen 1–10 a ja 24–26 a alueidenkäytön suunnittelua koskevat pykälät)
Esityksen tavoitteena on uudistaa alueidenkäyttöä koskevat säännökset Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Esityksen tavoitteena on myös, että alueidenkäyttöä koskevia säännöksiä uudistettaessa otetaan huomioon alueidenkäytön suunnittelun tulevaisuuden haasteista, muuttuvasta toimintaympäristöstä sekä aluehallinnon rakenteiden muutoksista aiheutuvat kehittämistarpeet. Lisäksi uudistuksen tavoitteena on selkeyttää ja sujuvoittaa alueidenkäyttöä koskevia säännöksiä ja tehdä niihin tarvittavat lakitekniset ja kielelliset korjaukset.
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 11.7.2025.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Kimmo Kainulainen, Kunnanjohtaja, kimmo.kainulainen@kangasniemi.fi
Kangasniemen kunnanhallitus päättää antaa seuraavan lausunnon.
Hallituksen tavoitteena on sujuvoittaa ja nopeuttaa kaavoitusprosesseja, mutta tästä huolimatta lakiesityksessä on ristiriitaisesti useita säännöksiä, jotka johtavat päinvastaiseen lopputulokseen, eli entistä raskaampaan kaavoitusprosessiin ja lisäbyrokratiaan. Esimerkiksi teollisen aurinkovoimalan rakentaminen käytännössä mahdotonta kaavoittamattomalle alueelle.
Lakiluonnoksen lausuntoaika myöhästyi merkittävästi ministeriön aiemmin ilmoittamasta aikataulusta, ja nyt lausuntoaika on määritelty erittäin huonoon aikaikkunaan keskelle valtuustokauden vaihdetta ja luottamuselinten kesätauon alkamista.
Esityksen mukaan jos tuulivoimarakentamista ohjaava yleiskaava ei sijoitu maakuntakaavassa osoitetulle tuulivoimaloiden alueelle, tuulivoimala on sijoitettava vähintään kahdeksan kertaa tuulivoimalan kokonaiskorkeuden etäisyydelle olemassa olevista asuinrakennuksista ja rakentamisluvan saaneista asuinrakennuspaikoista sekä asemakaavassa tai 40 tai 73 §:ssä tarkoitetussa yleiskaavassa osoitetuista asuinrakennuspaikoista. Edellä 2 momentissa säädettyä vähimmäisetäisyyttä ei sovelleta, jos kaikki ne maanomistajat ja maanvuokraoikeuden haltijat, joiden omistama asuinrakennus tai kaavassa osoitettu asuinrakennuspaikka sijaitsee lähempänä kuin kahdeksan kertaa tuulivoimalan kokonaiskorkeuden etäisyydellä suunnittelusta tuulivoimalasta, antavat tähän kirjallisen suostumuksensa. Annettua suostumusta ei voi myöhemmin perua. Maanomistajan ja maanvuokraoikeuden haltijan antama suostumus sitoo myös kiinteistön myöhempää omistajaa ja maanvuokraoikeuden haltijaa. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että Etelä-Savon maakunnan alueelle tuulivoimaa ei voida rakentaa kuin ainoastaan maakuntakaavaan merkityille tuulivoima-alueille. Maakuntakaavassa tuulivoima-alueet ovat merkitty yleispiirteisesti ja yleiskaavaa alueelle laadittaessa yleiskaavan rajaus voi olla osittain erilainen kuin maakuntakaavan rajaus, ja tällöin etäisyysvaatimukset voivat tulla voimaan kyseisellä alueella. Näin ollen samalla tuulivoima-alueella voi olla yhtäaikaa erilaisia etäisyysvaatimuksia.
Määräys valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteen toteuttamiseksi (104 §). Valtioneuvosta voisi esityksen mukaan määrätä kunnan tai maakuntaliiton kaavoittamaan (ja hyväksymään kaavan) valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteen osoittamiseksi / ratkaisemiseksi. Jos määräystä ei noudateta määräajassa voi valtioneuvosta velvoittaa kaavoittamaan uhkasakolla. Tämä on kuntien ja maakuntien kaavamonopolin rajoittamista eikä siksi ole hyväksyttävä menettelytapa.
Päätös
Tekninen johtaja Mikko Korhonen toimi asiantuntijana asian esittelyn aikana.
Milja Halttunen esitti, että kunnanhallitus päättää antaa lausuntonaan seuraavan lausunnon:
Kangasniemen kunta edellyttää, että alueidenkäyttölakiin tulee joko sisällyttää tai vaihtoehtoisesti teollisen kokoluokan tuulivoimaloille tulee säätää erillinen tuulivoimalaki, jolla taataan ympäristön ja ihmisten elinolot, terveys, turvallisuus ja viihtyisyys. Alueidenkäyttölakiin tulee kirjata kansalliset energiantuotantotavoitteet tuuli- ja aurinkovoimalle sekä suunnitelma niiden saavuttamiseksi.
Kangasniemen kunta katsoo, että kansallinen etäisyyssääntö (vähintään kahdeksan kertaa tuulivoimalan kokonaiskorkeus) tulee ulottaa koskemaan myös maakuntakaavoitusta. Tällä sääntelyllä pyritään kaavoituksen johdonmukaisuuteen ja yhdenmukaisuuteen, sillä ympäristövaikutukset eivät muutu sen mukaan, sisältyykö hanke maakuntakaavoitukseen vai ei. Lisäksi kansallisella etäisyyssäännöllä turvataan maanomistajien yhdenvertaisuus, oikeusturva ja tasapuolinen kohtelu. Nämä tekijät huomioimalla vaikutetaan resurssitehokkaasti sosiaaliseen hyväksyttävyyteen ja maankäytön ennakoitavuuteen. Alueidenkäyttölakiin tulee sisällyttää etäisyyssääntö myös voimaloiden välillä.
Naapuruussuhdelaissa tarkoitetun kohtuuttoman rasituksen, kuten melun ja välkkeen, minimoimiseksi, tulee vuodelta 2014 käytössä oleva melumallinnus päivittää vastaamaan tämän hetkisten voimaloiden tehoa ja kokoa. Lisäksi kaikki teollisen kokoluokan voimalat tulee asettaa ympäristöluvan piiriin ja kaikissa hankkeissa tulee soveltaa YVA-menettelyä ympäristö- ja terveyshaittojen huomioimiseksi sekä sääntelyn ja valvonnan tehostamiseksi.
Kangasniemen kunta pyytää huomioimaan, että alueidenkäyttölakiin tulee kirjata myös edellytys purkuvelvoitteesta voimaloiden elinkaaren päättymisen jälkeen. Purkuvelvoitteelle tulee asettaa totuudenmukaiset vakuudet ja velvoitteet tulee asettaa koskemaan myös maan alla olevia perustuksia, ei vain maanpäällistä maisemointia.
Esitystä ei kannatettu ja puheenjohtaja totesi esityksen rauenneeksi.
Kunnanjohtajan päätösehdotus hyväksyttiin.
Milja Halttunen jätti asiasta eriävän mielipiteen.