Kunnanhallitus, kokous 3.6.2024

§ 140 Kangasniemen kunnan lausunto YVA-menettelystä Tuulivoimahanke Huuhtimäki

KNGDno-2023-251

• Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017) mukaisena yhteysviranomaisena lausuntoa Kangasniemen kuntalta kuntaan sijoittuvan Huuhtimäen tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma). Aineisto on saatavilla 8.5.2024 alkaen sähköisenä osoitteessa: ymparisto.fi/huuhtimaen-tuulivoima-YVA. YVA-ohjelmaa koskeva yleisötilaisuus pidettiin Kangasniemen kunnantalossa maanantaina 20.5.2024 klo 17 – 19. Tilaisuutta oli mahdollista seurata myös suoratoistona. Asiasta olivat kertomassa Kangasniemen kunnan, YVA-yhteysviranomaisen (Etelä-Savon ELY-keskus), hankevastaavan (Järvi-Suomen Tuuli Oy) ja YVA-konsultin (Ramboll) ja kaavakonsultin (Ramboll) edustajat. Tilaisuudessa esiteltiin myös hankkeen kaavoitusta.

Lausunnot pyydetään lähettämään Etelä-Savon ELY-keskukselle viimeistään 6.6.2024 mieluiten sähköisenä osoitteeseen kirjaamo.etela-savo@ely-keskus.fi tai Etelä-Savon ELY-keskus, PL 164, 50101 MIKKELI. Mielipiteissä ja lausunnoissa pyydetään viittaamaan diaarinumeroon ESAELY/326/2024. Sähköisen lausunnon toivotaan olevaan kopioitavassa muodossa.

• Sari Linturi-Sahlman, hallintojohtaja, sari.linturi-sahlman@kangasniemi.fi

Kangasniemen kunnanhallitus toteaa, että sillä ei ole huomautettavaa Huuhtimäen tuulivoimahankkeen YVA-ohjelmaan.

Kangasniemen kunta pyytää käsittelemään Hellevi Saaren tekemän kuntalaisaloitteen YVA-menettelyn yhteydessä. Perusteluna Hallintolain 434/2003 10 §, viranomaisten välinen yhteistyö, 25 § asioiden yhdessä käsitteleminen. Aloite on liitteenä.

Tuomo Janhunen jääväsi itsensä asian käsittelystä intressijäävinä. Tommi Vehmala ja Kimmo Kainulainen jääväsivät itsensä asian käsittelystä yhteisöjääveinä. Tuomo Janhunen, Tommi Vehmala ja Kimmo Kainulainen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Mikko Korhonen osallistui kokoukseen pykälän esittelyn ajaksi.

Henkilö on esteellinen hallintolain 28.1 § 5 kohdassa tarkoitetun yhteisöjäävin perusteella, mikäli hän tai hänen hallintolain 28.2 §:n 1 kohdassa tarkoitettu ns. perhepiiriin kuuluva läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle on odotettavissa asian ratkaisusta erityistä hyötyä tai vahinkoa.

Henkilö on esteellinen ns. intressijäävin perusteella, mikäli asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen hallintolain 28.2 §:n 1 kohdassa tarkoitetulle ns. perhepiiriin kuuluvalle läheiselleen (hallintolaki 28.1 § kohta 3).

Kimmo Kainulainen on valittu 23.5.2023 Suur-Savon Energiasäätiön valtuuskunnan jäseneksi edellisen kunnanjohtaja Risto Nylundin tilalle, jonka toimikausi valtuuskunnassa päättyi. Esteellisyys asian käsittelyn osalta on hyvin tulkinnanvarainen. Varovaisuusperiaatetta noudattaen Kainulainen ei toimi esittelijänä. Hallintojohtaja Sari Linturi-Sahlman toimii esittelijänä tämän pykälän ajan.

Mikko Korhonen osallistui pykälän esittelyyn asiantuntijana.

Milja Halttunen esitti, että Kangasniemen kunta huomauttaa lisäämään YVA-ohjelman laadittaviin selvityksiin sieltä puuttuvat olennaiset selvitykset, kuten selvitykset kovakuoriaisista, perhosista sekä sudenkorennoista. Lisäksi YVA-ohjelmaan tulee laatia selvitys pelastustoimien järjestelystä. Esitystä ei kannatettu.

Esteellisyys

• Tuomo Janhunen, Tommi Vehmala, Kimmo Kainulainen

kirjaamo.etela-savo@ely-keskus.fi

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei voi tehdä kunnan vaikuttavan toimielimen päätöksistä (KuntaL § 26, KuntaL § 27 ja § 28).