Kunnanvaltuusto, kokous 9.12.2025

§ 72 Työterveyshuollon hankintapäätös

KNGDno-2025-551

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Antti-Pekka Hokkanen, Hallintojohtaja, antti-pekka.hokkanen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Kangasniemen kunta (myöhemmin tilaaja) on kilpailuttanut työterveyspalvelut. Hankinta käsittää lakisääteiset (Työterveyshuoltolaki 1383/2001,12§) työterveyspalvelut ja muut ennaltaehkäisevät työterveyspalvelut sekä sairaanhoitopalvelut tarjouspyynnössä esitetyssä laajuudessa tilaajan henkilökunnalle palveluntarjoajan tiloissa ja etäpalveluina.  Hankittaviin palveluihin sisältyi optiona työkyvyn johtamisen järjestelmät esihenkilöiden ja henkilöstöhallinnon käyttöön sopimuskauden ajaksi.

Tilaajan työterveyspalveluita koskeva ilmoitus hankinnasta julkaistiin 10.10.2025 Tarjouspalvelu.fi-sivustolla ja ilmoitettiin asianmukaisesti myös Hilmassa ja TED:issä.  Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankinta arvioitiin olevan hankintalain liitteen E mukaisille erityisille palveluille asetetun kynnysarvon ylittävä hankinta. Kyseisen liitteen E Sosiaali- ja terveyspalveluihin, kynnysarvo 400.000 euroa piiriin kuuluu mm. 1. terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelut ja niihin liittyvät palvelut, joiden alta löytyy mm. Työterveyshuollon palvelut.

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja hankintamenettelyn eteneminen on ilmoitettu tarjouspyynnössä. Tarjouspyynnössä hankintamenettelystä ilmoitettiin myös seuraavaa: Osa- tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä. Tarjoaja voi jättää vain yhden tarjouksen. Tarjouksen tekemisestä, esittelystä tai muusta menettelyyn osallistumisesta ei makseta tarjoajille korvausta. Tarjous kaikkine liitteineen on tehtävä suomen kielellä.

Tarjoajan oli tarjouksessaan mainittava, täyttääkö tarjous tarjouspyynnössä määritetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjousvertailuun otettiin mukaan vain tarjouspyynnön mukaiset ja tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoukset. Tarjoukset vertailtiin laadullisten kriteerien ja hintojen osalta.

Hankinnan toteuttajaksi valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Tilaaja ei sitoudu ostamaan ennalta määrättyä määrää palvelua palveluntarjoajalta sopimuskauden aikana, vaan palvelua ostetaan tarpeen mukaan. Tarjouspyynnössä esitetyt hankintamäärät ovat arvioita, eikä sopimus muodosta Tilaajalle määräostovelvoitetta. Arvioitujen sekä tarjouspyynnön liitteessä 2 hintalomake ilmoitettujen määrien ilmoittamisen tavoitteena oli ensisijaisesti saada tarjousten hinnat laskentateknisesti vertailukelpoisiksi.

Tarjouspyynnön perusteella tehtävän hankintasopimuksen sopimuskausi alkaa 1.4.2026 ja on toistaiseksi voimassa oleva 6 (kuusi) kuukauden irtisanomisajalla (Tilaaja) ja 9 (yhdeksän) kuukauden irtisanomisajalla (Tarjoaja).

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Tarjouskilpailun perusteella solmittava sopimus ei muodosta valitulle Palveluntuottajalle yksinoikeutta tuottaa palvelua.

Tarjoukset oli toimitettava liitteineen tarjouspalvelun kautta 11.11.2025 klo 16:00 mennessä. Tarjouksen oli oltava sitovana voimassa 6 kuukautta tarjouksen viimeisestä jättöpäivästä lukien. Hankintaan liittyvät asiakirjat ovat olleet tarjouksentekoaikana saatavilla sähköisesti täydellisinä, rajoituksetta ja maksutta seuraavan internet-osoitteen kautta: Tarjouspalvelu.fi.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä koskevia kysymyksiä 17.10.2025 saakka Tarjouspalvelu.fi sivuston kautta. Edellä määrätyllä tavalla esitettyihin kysymyksiin laadittiin vastaukset 22.10.2025.

Kilpailutuksessa 10.11.2025 klo 16:00 mennessä tarjouksensa jätti Mehiläinen Oy ja Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy. Tarjoukset avattiin hankintayksikön toimesta 11.11.2025 klo 16.12, missä yhteydessä suoritettiin tarjousten soveltuvuusarviointi.

Tarjouskilpailusta suljetaan pois hankintalain 80 §:n ja 81 §:n mukaisesti sellainen tarjoaja, joka on syyllistynyt vakaviin taloudellisiin rikoksiin ja sellaiset yritykset, joilla ei voida katsoa olevan hankintalain 83 § mukaisesti teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen tai lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen. Kukaan tarjouskilpailuun osallistuneista ei ilmoittanut poikkeamia yo. vaatimuksiin.  

Hankintalain 80 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava pois tarjouskilpailusta tarjoaja, jota koskee hankintalain 80 §:ssa tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste. Hankintayksikkö voi sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajan, jota koskee hankintalain 81 §:ssa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 83—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia ilmoittamalla tästä hankintailmoituksessa. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia pakollisia- ja vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Molemmat tarjouksensa jättäneet täyttivät tarjouksen perusteella hankintayksikön asettamat pakolliset- ja vähimmäisvaatimukset sekä vaatimukset tarjoajan soveltuvuudelle.

Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy:n tarjouksen hintalomakkeella (tarjouspyynnön liite 2) ja sen välilehdellä 2 oli täsmennettävää, minkä hankintayksikkö tarjoajalla asianmukaisesti täsmäytti ja sai myös vastauksen, millä ei ollut vaikutusta kilpailutuksen lopputulokseen.

Hankinnassa sovelletaan lakia viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintapäätös perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen. Saapuneet tarjoukset ja niihin liittyvät asiakirjat (lukuun ottamatta liikesalaisuuksia ja liikesalaisuuksiin verrattavissa olevia hinnan muodostumisen perusteita ja osahinnoittelua) tulevat julkisiksi asianosaisille, kun hankintapäätös on asiassa tehty.

Tarjouspyynnön valintaperusteet sekä vertailu

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen arviointikriteerit ja painoarvot ovat tarkemmin esitelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Kilpailutuksen perusteena käytettiin paras hinta-laatusuhdetta. Tarjousten vertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaan.

Voittajaksi valikoitui eniten (max. 100) pisteitä saanut tarjoaja.

Parhaimmat kokonaispisteet työterveyspalveluiden kilpailutuksessa sai Mehiläinen Oy seuraavasti:

Vertailu Maksimipisteet Mehiläinen Pihlajalinna
Hinta 1   88 634,36 95 394,63
Hintapisteet 65 65 60,39
Hinta 2 5 5 5
Laatukriteerit      
Laatu 1.1 pisteet 2 2 2
Laatu 1.2 pisteet 2 2 2
Laatu 1.3 pisteet 1 1 1
Laatu 1.4 pisteet 2 2 2
Laatu 1.5 pisteet 1 1 1
Laatu 1.6 pisteet 2 2 2
Laatu 2 pisteet 10 10 5
Laatu 3 pisteet 8 0,12 8
Laatu 4 pisteet 2 2 2
       
Pisteet yhteensä 100 92,12 90,39
Sijoitus   1. 2.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Kimmo Kainulainen, Kunnanjohtaja, kimmo.kainulainen@kangasniemi.fi

Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että Kangasniemen kunnan henkilöstön työterveyspalveluiden tuottajaksi valitaan Mehiläinen Oy ja sen tarjous koskien päätettävänä olevaa työterveyspalveluiden hankintaa.

Hyväksyttävä tarjous on tarjousten vertailuun otetuista tarjouksista vertailupisteiltään paras.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää valtuustolle,​ että Kangasniemen kunnan henkilöstön työterveyspalveluiden tuottajaksi valitaan Mehiläinen Oy ja sen tarjous koskien päätettävänä olevaa työterveyspalveluiden hankintaa.

Hyväksyttävä tarjous on tarjousten vertailuun otetuista tarjouksista vertailupisteiltään paras.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mehiläinen Oy, Pihlajalinna Oy, johtoryhmä

Muutoksenhaku

 HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Kangasniemen kunta
Kunnanhallitus
Otto Mannisen tie 2
51200 KANGASNIEMI
fax 015-7801 292
kirjaamo@kangasniemi.fi

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1)      yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2)      sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3)      sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi