Valmistelija
Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi
Kuvaus
Kaavaluonnos oli nähtävillä 13.1.-13.2.2023 (ei huomautuksia). Viranomaislausunnot pyydettiin samalla ja niitä jätettiin neljä kappaletta, tiivistelmät ja vastineet seuraavassa:
1. Riihisaari - Savonlinnan museo/ Etelä-Savon alueellinen vastuumuseo 1.2.2023
Kaavaselostuksessa todetaan, että maatilan talouskeskuksen rakennukset ovat peräisin 1950-luvun jälkeisiltä vuosikymmeniltä, eikä alueelta ole löytynyt erityisiä rakennushistoriallisia arvoja tai suojelukohteita, jotka tulisi ottaa huomioon. Rakennuskannasta on kaava-selostuksessa joitain valokuvia ja selostuksessa mainitaan, että Rauhalahden tilan rakennuskanta koostuu eri ikäisistä maatilan pihapiirin rakennuksista. Rauhalahti/Romonhovi on vanha asuinpaikka ja se on toiminut mm. vuonna 1848 kestikievarina. Vuoden 1951 ilmakuvan perusteella tilalla on mahdollisesti säilynyt yksi talousrakennus vähintään vuodelta 1951 (navetta?). Lukua 2.134 olisikin hyvä vielä tarkentaa valokuvin ja sanallisesti Rauha-lahden tilan rakennusten osalta.
Kaavaselostuksessa sivulla 5 kuvatekstissä mainitaan navetta, mutta kuva on jäänyt puuttumaan. Samalla sivulla viitataan tilaan Kulmala, mutta taidetaan tarkoittaa Lahtelaa?
Vastine: Vanhan asuinpaikan / kievarin aikaisia rakennuksia alueella ei enää ole. Lausunnossa mainitun vanhan navetan katto romahti sisään jo 1960-luvulla, kivijalka on vielä jäljellä. Tilan nimi on korjattu selostukseen.
Kaavaluonnoksesta ei ole huomauttamista arkeologisen kulttuuriperinnön osalta.
Vastine: Merkitään tiedoksi.
2. Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus 7.2.2023
Ranta-asemakaavan muutoksen ja ranta-asemakaavan laatimishankkeen OAS:ssa on riittävällä tavalla esitetty hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet. OAS:sta selviää osallisten vaikutusmahdollisuudet kaavaprosessin eri vaiheissa. Kaavamuutoksen tavanomaiset vaikutukset tulevat OAS:n mukaan arvioitaviksi. OAS:ssa on hyvin kuvattu myös kaavaprosessin kulku kaavoituksen eri vaiheissa ja prosessin tavoitteellinen aikataulutus, joka tosin on OAS:n osalta vanhentunut. Etelä-Savon elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksella (ELY-keskus) ei ole huomautettavaa OAS:n takia.
Vastine: Merkitään tiedoksi, aikataulu päivitetty
Ranta-asemakaavan muutoksen ja ranta-asemakaavan luonnos Vuonna 1981 Ruukijärven rantakaavassa virheellisesti osoitetun maa- ja metsätalousalueen, joka ei siinä vaiheessa enää kuulunut silloin kaavoitetun tilan maihin, muutoksen osalta kaavatyö on perusteltua.
Kaavan luontoselvityksen yhteydessä on rajattu Romonhovin monipuolinen perinneympäristö, jolla on sekä maisemallisia että luonnon monimuotoisuusarvoja. Alue on kaavassa osoitettu luonnontilaisena säilytettävänä luo-alueena. ELY-keskus suosittelee, että alue osoitettaisiin mieluummin arvokasta kulttuurimaisemaa osoittavalla merkinnällä (km) ja vain rannan läheinen perinnebiotooppi (metsälaidun/hakamaa) osoitettaisiin luo-merkinällä, jonka kaavamääräys kannustaa laidunnuksen jatkamiseen. Kulttuurimaisema-alueella olisi tärkeää avoimuuden, maisemapuiden, reunavyöhykkeiden, kiviaitojen ja rakennetun alueen ominaispiirteiden säilyttäminen. Ranta-alueella ei luontoselvityksen mukaan ole erityisiä maisema- tai luontoarvoja, jotka alueet rajoittaisivat esitettyjen rakennuspaikkojen sijoittelua.
Vastine: Korjataan kaavakarttaan merkinnät ja määräykset lausunnon suosituksen mukaisiksi (luo, km).
Kaavaluonnoksen määräysten mukaan kaavan sallimaa rakentamista ohjaa tarkemmin kunnan rakennusjärjestys, mm. rakennusten etäisyys rannasta noudattaa rakennusjärjestyksen määräyksiä. Rakentamisen voidaan käytettävissä olevien tietojen mukaan katsoa sopeutuvan rantamaisemaan ja muuhun ympäristöön. Kaavoitettavalle alueelle jää lisäksi kaksi pitkähköä rakentamisesta vapaata rantajaksoa korttelialueiden 3 ja 4 sekä 4 ja 5 välisille alueille. Näiltä osin kaavaluonnoksen voidaan katsoa täyttävän loma-asutusta koskevan ranta-asemakaavan sisältövaatimukset.
Vastine: Merkitään tiedoksi.
Kaavaluonnoksen tehokasta mitoitusta rantarakentamisen kannalta nk. emätilaksi katsottavalla tilalla 2-37, noin 6,7 rakennuspaikkaa muunnettua rantakilometriä kohti, on perusteltu vuonna 1989 Mikkelin Lääninhallituksen myöntämällä silloisen rakennuslain mukaisella poikkeusluvalla. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan aiempaa, jo yli 30 vuotta sitten rauennutta poikkeuslupaa ei voi kuitenkaan käyttää tehokkaana perusteluna esitetylle rakennustehokkuudelle. Kaavassa osoitettua rakennuspaikkojen määrää on perusteltu osaltaan myös rakennuspaikkakohtaisella rakennusjärjestystä pienemmällä kerrosalalla.
Tällä seikalla ei ELY-keskuksen käsityksen mukaan kuitenkaan ole sellaista vaikutusta, jolla voisi esitettyä tehokasta mitoitusta (rak.paikkaa/muunnettu rantakilometri) perustella.
Vastine: Lukuisissa KHO:n päätöksissä on todettu kunnilla olevan laaja liikkumavara mitoitusta päätettäessä, kunhan mitoitusperusteita soveltaen laadittu kaava täyttää maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:ssä ja perustuslain 6 §:ssä säädetyt vaatimukset. Kaavaratkaisu täyttää MRL:n sisältövaatimukset kuten lausunnossa aiemmin todetaan.
Alueella ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa. Kaavan mitoituskäytäntö on kuitenkin vertailukelpoinen suhteessa kunnan aiemmin laatimiin yleiskaavoihin/ maanomistajien tasapuolinen kohtelu. Mitoituksen osalta on myös hyvin perusteltua puhua tässä yhteydessä ns. saavutetusta edusta, joka on jäänyt toteutumatta vuosien varrella (poikkeamisluvan rakentamisen määrä).
Kyseiset viisi omarantaista rakennuspaikkaa on sijoitettu siten, etteivät ne aiheuta haittaa paikallisille luontoarvoille, vastarannan loma-asutukselle tai yleiselle virkistyskäytölle.
3. Pohjois-Savon ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue 8.2.2023
Pohjois-Savon ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueella ei ole huomautettavaa Rauhalahden ranta-asemakaavan muutoksen luonnoksesta; kaava-alueelle eikä sen läheisyyteen sijoitu maanteitä. Alueelle liikennöidään olevan yksityistieverkon kautta.
Pohjois-Savon ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueelta ei ole tarvetta pyytää lausuntoa ehdotusvaiheessa.
Vastine: Merkitään tiedoksi.
4. Etelä-Savon maakuntaliitto 10.2.2023
Maakuntaliitolla ei ole lausuttavaa Rauhalahden osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja ranta-asemakaavaluonnoksesta.
Vastine: Merkitään tiedoksi.
Päätösehdotus
Esittelijä
Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi
Tekninen lautakunta toteaa, että kaavaratkaisu voidaan hyväksyä sekä mitoituksen että rakennuspaikkojen sijoituksen suhteen ja esittää kunnanhallitukselle, että 9.3.2023 päivätty ehdotus Rauhalahden ranta-asemakaavaksi asetetaan MRA 27 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään Etelä-Savon ELY- keskuksen, Etelä-Savon maakuntaliiton, Riihisaari - Savonlinnan museon / Etelä-Savon alueellinen vastuumuseon, Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden ja Kangasniemen kunnan rakennusvalvonnan lausunnot.