Kunnanhallitus, kokous 29.4.2024

§ 116 Huuhtimäen osayleiskaavan osallistumis- ja arviointi suunnitelma

KNGDno-2023-251

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sari Linturi-Sahlman, hallintojohtaja, sari.linturi-sahlman@kangasniemi.fi
Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Suur-Savon Sähkö Oy on tehnyt aloitteen Kangasniemen kunnalle MRL 77 §:n mukaisen oikeusvaikutteisen osayleiskaavan laadinnasta Huuhtimäen alueelle. Aloite ja alustava suunnittelualueen rajaus on liitteenä. Tarkoituksena olisi mahdollistaa tuulivoima-alueen rakentaminen laatimalla oikeusvaikutteinen osayleiskaava, jota voidaan käyttää suoraan tuulivoimalan rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 44 §, 77a § ja 77b §).

Hankkeessa sovelletaan lakia ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017). Suur-Savon Sähkön toive on, että tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) toteutetaan erillismenettelynä siten, että kaavoituksen ja YVA-menettelyn aikataulut sovitetaan yhteen. Suur-Savon Sähkö Oy hakee päätöksen Etelä-Savon ELY-keskukselta YVA-menettelystä.

Tuulivoiman rakentaminen tukee Suomen energiaomavaraisuutta ja siirtymää kohti hiilineutraalia hyvinvointiyhteiskuntaa. Uusiutuvan energian tuottaminen tukee myös Kangasniemen kunnan strategisia tavoitteita – tavoitteena on kestävä ja vetovoimainen luonto- ja asuinympäristö, muun muassa uusiutuvia energiantuotantomuotoja hyödyntäen. Tuulivoimarakentamisella on myös positiivisia vaikutuksia kunnan talouteen ja työllisyyteen.

Suunniteltu tuulivoima-alue

Suur-Savon Sähkön alustavan analyysin mukaan suunnittelualueelle olisi mahdollista sijoittaa noin 7 tuulivoimalaa, joiden kokonaiskorkeus olisi enintään 300 metriä. Tuulivoimaloiden yksikköteho olisi noin 6–10 MW, jolloin koko tuulivoimapuiston kokonaistehokkuus olisi noin 42–70 MW.

Alustavien suunnitelmien mukaan liityntä valtakunnalliseen sähköverkkoon tapahtuisi liittymällä hankealueen poikki kulkevaan olemassa olevaan Kauppila–Joutsa 110 kV voimajohtoon.

Osayleiskaava

Tuulivoimahankkeen suunnittelualue eli kaava-alueen yleisluontoinen sijainti on esitetty liitteessä. Kaava-alueen tarkka rajaus määritellään suunnittelun edetessä.

Tuulivoimaosayleiskaavassa osoitetaan tuulivoima-alueen maankäyttötarpeet, joita ovat erityisesti tuulivoimaloiden alueet. Lisäksi kaavassa osoitetaan ohjeellisena tarpeelliset huoltotiet, tuulivoima-alueen sisäistä sähkönsiirtoa varten tarvittavat kaapelilinjat sekä kaava-alueelle sijoittuva osa ns. ulkoisesta kaapelireitistä, jolla hanke liitetään sähköverkkoon.

Suur-Savon Sähkö Oy on solminut maanvuokrasopimuksia suunnittelualueen maanomistajien kanssa yhteensä noin 785 hehtaarista (sisältäen 5 voimalapaikkaa), noin 144 hehtaarin osalta sopimusneuvottelut ovat käynnissä (sisältäen 2 voimalapaikkaa). Kaavan laatijaksi Suur-Savon Sähkö Oy esittää Ramboll Finland Oy:tä/Elina Nissinen.

Kustannukset

Suur-Savon Sähkö Oy sitoutuu vastaamaan kaavan, sitä varten laadittavien selvitysten sekä YVA:n laatimisen kuluista Kangasniemen kunnan kanssa solmittavan kaavoitussopimuksen mukaisesti.

Kaavan kuuluttaminen

Kaavan vireille tulosta kuulutetaan välittömästi valtuuston tehtyä asiasta päätöksen.

Päätösehdotus

Esittelijä

Kimmo Kainulainen, Kunnanjohtaja, kimmo.kainulainen@kangasniemi.fi

Suur-Savon Sähkö Oy esittää Kangasniemen kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että:

1. Kangasniemen kunta käynnistää alueelle laadittavan tuulivoimarakentamista ohjaavan osayleiskaavan laatimisen

2. Kangasniemen kunta vastaa lakisääteisistä hallinnollisista tehtävistä ja perii kaavoituksesta aiheutuvat kustannukset Suur-Savon Sähkö Oy:ltä

3. Suur-Savon Sähkö Oy vastaa kaavan ja YVA:n laadinnasta aiheutuvista konsultti-, selvitys- ja kuulutuskustannuksista liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisesti

4. Kunnanvaltuusto valtuuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan liitteenä olevan kaavoitussopimuksen.

Esittelijän kokouksessa tekemä muutosehdotus:

Suur-Savon Sähkö Oy esittää Kangasniemen kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että:

1. Kangasniemen kunta käynnistää alueelle laadittavan tuulivoimarakentamista ohjaavan osayleiskaavan laatimisen

2. Kangasniemen kunta vastaa lakisääteisistä hallinnollisista tehtävistä ja perii kaavoituksesta aiheutuvat kustannukset Suur-Savon Sähkö Oy:ltä

3. Suur-Savon Sähkö Oy vastaa kaavan ja YVA:n laadinnasta aiheutuvista konsultti-, selvitys- ja kuulutuskustannuksista liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisesti

4. Kunnanvaltuusto valtuuttaa hallintojohtajan ja teknisen johtajan tekemään tarvittavat muutokset ja allekirjoittamaan liitteenä olevan kaavoitussopimuksen.

 

Päätös

Tuomo Janhunen jääväsi itsensä asian käsittelystä intressijäävinä ja varajäsen Tero Marttinen saapui kokoukseen varajäsenenä klo 15:42. Tommi Vehmala jääväsi itsensä yhteisöjäävinä.

Henkilö on esteellinen hallintolain 28.1 § 5 kohdassa tarkoitetun yhteisöjäävin perusteella, mikäli hän tai hänen hallintolain 28.2 §:n 1 kohdassa tarkoitettu ns. perhepiiriin kuuluva läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle on odotettavissa asian ratkaisusta erityistä hyötyä tai vahinkoa.

Henkilö on esteellinen ns. intressijäävin perusteella, mikäli asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen hallintolain 28.2 §:n 1 kohdassa tarkoitetulle ns. perhepiiriin kuuluvalle läheiselleen (hallintolaki 28.1 § kohta 3).

Kimmo Kainulainen on valittu 23.5.2023 Suur-Savon Energiasäätiön valtuuskunnan jäseneksi edellisen kunnanjohtaja Risto Nylundin tilalle, jonka toimikausi valtuuskunnassa päättyi. Esteellisyys asian käsittelyn osalta on hyvin tulkinnanvarainen. Varovaisuusperiaatetta noudattaen Kainulainen ei toimi esittelijänä. Hallintojohtaja Sari Linturi-Sahlman toimii esittelijänä tämän pykälän ajan.

Kunnanhallitus merkitsi tiedoksi oheismateriaalina kuntalaisten yhteydenotoista tehdyn liitteen.

Milja Halttunen esitti eriävän mielipiteen, ettei hän kannata tätä esitystä ja esitti, että kunta ei käynnistä tuulivoimarakentamista ohjaavaa osayleiskaavan laadinta prosessia ennen kuin 1) kunnassa on tehty päätös siitä, mikä on vähimmäisetäisyys asutukseen meillä Kangasniemen kunnassa ja 2) kaikki valtuutetut ovat perehtyneet ja saaneet tarpeeksi tietoa hankkeeseen liittyvistä asioista ja 3) vaatii, että ennen kuin osayleiskaavaa mahdollisesti ruvetaan päivittämään haetaan ympäristölupaa, koska tuulivoimasta saattaa aiheutua naapuruussuhdelaissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta melu- ja välkevaikutuksista johtuen.

Esitystä ei kannatettu.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Milja Halttunen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

 

Esteellisyys

Tommi Vehmala, Tuomo Janhunen, Kimmo Kainulainen

Päätösehdotus

Suur-Savon Sähkö Oy esittää Kangasniemen kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että:

1. Kangasniemen kunta käynnistää alueelle laadittavan tuulivoimarakentamista ohjaavan osayleiskaavan laatimisen

2. Kangasniemen kunta vastaa lakisääteisistä hallinnollisista tehtävistä ja perii kaavoituksesta aiheutuvat kustannukset Suur-Savon Sähkö Oy:ltä

3. Suur-Savon Sähkö Oy vastaa kaavan ja YVA:n laadinnasta aiheutuvista konsultti-, selvitys- ja kuulutuskustannuksista liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisesti

4. Kunnanvaltuusto valtuuttaa hallintojohtajan ja teknisen johtajan tekemään tarvittavat muutokset ja allekirjoittamaan liitteenä olevan kaavoitussopimuksen.

Päätös

Varovaisuusperiaatetta noudattaen Kimmo Kainulainen jääväsi itsensä asian käsittelystä. Kimmo Kainulainen on valittu 23.5.2023 Suur-Savon Energiasäätiön valtuuskunnan jäseneksi.

Henkilö on esteellinen hallintolain 28.1 § 5 kohdassa tarkoitetun yhteisöjäävin perusteella, mikäli hän tai hänen hallintolain 28.2 §:n 1 kohdassa tarkoitettu ns. perhepiiriin kuuluva läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle on odotettavissa asian ratkaisusta erityistä hyötyä tai vahinkoa.

Milja Halttunen esitti eriävän mielipiteen, ettei hän kannata tätä esitystä ja esitti, että kunta ei käynnistä tuulivoimarakentamista ohjaavaa osayleiskaavan laadinta prosessia ennen kuin 1) kunnassa on tehty päätös siitä, mikä on vähimmäisetäisyys asutukseen Kangasniemen kunnassa ja 2) kaikki valtuutetut ovat perehtyneet ja saaneet tarpeeksi tietoa hankkeeseen liittyvistä asioista ja 3) vaatii, että ennen kuin osayleiskaavaa mahdollisesti ruvetaan päivittämään haetaan ympäristölupaa, koska tuulivoimasta saattaa aiheutua naapuruussuhdelaissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta melu- ja välkevaikutuksista johtuen.

Maisa Juntunen ja Tiina Väisänen kannattivat esitystä,​ joten suoritettiin äänestys.

Kunnanhallituksen pohjaesitys -​ JAA,​ Milja Halttusen esitys -​ EI

Äänin Jaa 23,  Ei 3 ja Tyhjä 1,​ hyväksyttiin kunnanhallituksen pohjaesitys.

 

 

Esteellisyys

Kimmo Kainulainen

Äänestystulokset

  • Kyllä 23 kpl 85%

    Roope Pylvänäinen, Tuomo Janhunen, Pasi Hänninen, Mika Ollikainen, Jaana Laukkarinen, Tommi Vehmala, Mikko Hokkanen, Henna Albrecht, Kaija Koskinen, Susanna Pirttiaho, Eetu Lahikainen, Kari Luukkainen, Terttu-Liisa Lindholm, Tero Marttinen, Tapio Viljanen, Ilkka Tanttu, Kerttu Ossi, Marja-Leena Laitinen, Sirpa Sappinen, Tapani Nykänen, Simo Hokkanen, Sulo Hämäläinen, Juha Liukkonen

  • Ei 3 kpl 11%

    Tiina Väisänen, Milja Halttunen, Maisa Juntunen

  • Tyhjä 1 kpl 4%

    Tuula Vornanen

Valmistelija

Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Suur-Savon Sähkö Oy on tehnyt Kangasniemen kunnalle esityksen, että Kangasniemen kunta tekee päätöksen tuulivoimarakentamista ohjaavan osayleiskaavan laatimisesta Kangasniemeen Huuhtimäen alueelle. Kangasniemen kunnanvaltuusto on kokouksessaan 12.6.2023 § 42 hyväksynyt kaava-aloitteen ja kaavan laadinta on vireillä. Suur-Savon Sähkö Oy on sisäisesti valtuuttanut hankkeen jatkovalmistelun Järvi-Suomen Tuuli Oy:lle.

Huuhtimäen osayleiskaavan laatiminen on edennyt osallistumis- ja arviointisuunnitelma vaiheeseen (OAS) liitteenä.

Huuhtimäen osayleiskaavan tarkoituksena on mahdollistaa tuulivoima-alueen rakentaminen laatimalla oikeusvaikutteinen osayleiskaava, jota voidaan käyttää suoraan tuulivoimalan rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 44 §, 77a § ja 77b §).

Hankkeessa sovelletaan lakia ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017). Tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) toteutetaan erillismenettelynä siten, että kaavoituksen ja YVA-menettelyn aikataulut sovitetaan yhteen.

Kaavoitustyön on tarkoitus edetä siten, että OAS ja tavoiteasettelu asetetaan kevään aikana julkisesti nähtäville ja hankkeesta tiedotetaan lehdistön ja kunnan www-sivujen kautta.

Myös tarvittavat viranomaislausunnot pyydetään tässä vaiheessa.

Osallistumis- ja arviointi suunnitelman nähtävillä oloaikana pidetään yleisötilaisuus, jossa esitellään sekä osayleiskaavan OAS ja hankkeen YVA-ohjelmaa. Saadun palautteen perusteella tehdään kohteisiin ja tavoiteasetteluun mahdolliset muutokset ja tarkennukset, jonka jälkeen voidaan laatia kaavaluonnos.

Päätösehdotus

Esittelijä

Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Tekninen lautakunta hyväksyy omalta osaltaan liitteenä olevan OAS:n ja tavoiteasettelun Huuhtimäen osayleiskaavan päivitystyön pohjaksi ja esittää sen kunnanhallituksen hyväksyttäväksi. Aineisto asetetaan MRL:n 62 ja 63 §:ien mukaisesti julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään viranomaislausunnot OAS:ssa esitetyllä tavalla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 16.4.2024 § 27 hyväksynyt Huuhtimäen osayleiskaavan osallistumis- ja arviointi suunnitelman.

Pykälän käsittelyssä on tapahtunut menettelyvirhe. Esteellinen henkilö ei saa osallistua asian valmisteluun tai käsittelyyn eikä olla läsnä sitä käsiteltäessä. Asiavirheen korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan uusi päätös. (Hallintolaki 434/2003 29 §, 50 §, 52 §.).

Suur-Savon Sähkö Oy on tehnyt Kangasniemen kunnalle esityksen, että Kangasniemen kunta tekee päätöksen tuulivoimarakentamista ohjaavan osayleiskaavan laatimisesta Kangasniemeen Huuhtimäen alueelle. Kangasniemen kunnanvaltuusto on kokouksessaan 12.6.2023 § 42 hyväksynyt kaava-aloitteen ja kaavan laadinta on vireillä. Suur-Savon Sähkö Oy on sisäisesti valtuuttanut hankkeen jatkovalmistelun Järvi-Suomen Tuuli Oy:lle.

Huuhtimäen osayleiskaavan laatiminen on edennyt osallistumis- ja arviointisuunnitelma vaiheeseen (OAS) liitteenä.

Huuhtimäen osayleiskaavan tarkoituksena on mahdollistaa tuulivoima-alueen rakentaminen laatimalla oikeusvaikutteinen osayleiskaava, jota voidaan käyttää suoraan tuulivoimalan rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 44 §, 77a § ja 77b §).

Hankkeessa sovelletaan lakia ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017). Tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) toteutetaan erillismenettelynä siten, että kaavoituksen ja YVA-menettelyn aikataulut sovitetaan yhteen.

Kaavoitustyön on tarkoitus edetä siten, että OAS ja tavoiteasettelu asetetaan kevään aikana julkisesti nähtäville ja hankkeesta tiedotetaan lehdistön ja kunnan www-sivujen kautta.

Myös tarvittavat viranomaislausunnot pyydetään tässä vaiheessa.

Osallistumis- ja arviointi suunnitelman nähtävillä oloaikana pidetään yleisötilaisuus, jossa esitellään sekä osayleiskaavan OAS ja hankkeen YVA-ohjelmaa. Saadun palautteen perusteella tehdään kohteisiin ja tavoiteasetteluun mahdolliset muutokset ja tarkennukset, jonka jälkeen voidaan laatia kaavaluonnos.

Päätösehdotus

Esittelijä

Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Tekninen lautakunta

1) toteaa 16.4.2024 § 27 päätöksen käsittelyssä olleen menettelyvirheen ja tämän johdosta kumoaa tehdyn päätöksen itseoikaisuna hallintolain 8 luvun maukaisesti.

2) hyväksyy omalta osaltaan liitteenä olevan OAS:n ja tavoiteasettelun Huuhtimäen osayleiskaavan päivitystyön pohjaksi ja esittää sen kunnanhallituksen hyväksyttäväksi. Aineisto asetetaan MRL:n 62 ja 63 §:ien mukaisesti julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään viranomaislausunnot OAS:ssa esitetyllä tavalla.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.
________

Valmistelija

  • Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Mikko Korhonen osallistuu asian esittelyyn asiantuntijana.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Sari Linturi-Sahlman, hallintojohtaja, sari.linturi-sahlman@kangasniemi.fi

Tekninen lautakunta on hyväksynyt omalta osaltaan liitteenä olevan OAS:n ja tavoiteasettelun Huuhtimäen osayleiskaavan päivitystyön pohjaksi ja esittää sen kunnanhallituksen hyväksyttäväksi. Aineisto asetetaan MRL:n 62 ja 63 §:ien mukaisesti julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään viranomaislausunnot OAS:ssa esitetyllä tavalla.

Päätös

Tuomo Janhunen jääväsi itsensä asian käsittelystä intressijäävinä. Tommi Vehmala ja Kimmo Kainulainen jääväsivät itsensä yhteisöjäävinä. Varajäsen Tero Marttinen osallistui kokoukseen pykälän käsittelyn ajaksi.

Henkilö on esteellinen hallintolain 28.1 § 5 kohdassa tarkoitetun yhteisöjäävin perusteella, mikäli hän tai hänen hallintolain 28.2 §:n 1 kohdassa tarkoitettu ns. perhepiiriin kuuluva läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle on odotettavissa asian ratkaisusta erityistä hyötyä tai vahinkoa.

Henkilö on esteellinen ns. intressijäävin perusteella, mikäli asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen hallintolain 28.2 §:n 1 kohdassa tarkoitetulle ns. perhepiiriin kuuluvalle läheiselleen (hallintolaki 28.1 § kohta 3).

Kimmo Kainulainen on valittu 23.5.2023 Suur-Savon Energiasäätiön valtuuskunnan jäseneksi edellisen kunnanjohtaja Risto Nylundin tilalle, jonka toimikausi valtuuskunnassa päättyi. Esteellisyys asian käsittelyn osalta on hyvin tulkinnanvarainen. Varovaisuusperiaatetta noudattaen Kainulainen jääväsi itsensä eikä toimi asiassa esittelijänä. Hallintojohtaja Sari Linturi-Sahlman toimii esittelijänä tämän pykälän ajan.

Tuomo Janhunen, Tommi Vehmala ja Kimmo Kainulainen poistuivat esteellisinä kokouksesta ennen pykälän käsittelyä. Mikko Korhonen osallistui asian käsittelyyn asiantuntijana.

Milja Halttunen esitti, että osallistumis- ja arviointi suunnitelma jätetään pöydälle, kunnes Etelä-Savon 4 vaihemaakuntakaava on hyväksytty ja se on saanut lainvoiman. Lisäksi osallistumis- ja arviointi suunnitelma palautetaan tekniselle toimelle ja edellytetään, että Ramboll täydentää osallistumis- ja arviointi suunnitelmaa puuttuvien laadittavien selvitysten ja arvioitavien vaikutusten osalta. Esitystä ei kannatettu.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Milja Halttunen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

 

Esteellisyys

  • Tommi Vehmala, Tuomo Janhunen, Kimmo Kainulainen

Tiedoksi

tekninen johtaja, tiedonhallintasihteeri, alueen maanomistajat, Toivakan kunta, Hankasalmen kunta, Pieksämäen kunta, Mikkelin kaupunki, Joutsan kunta, Laukaan kunta, Hirvensalmen kunta, Jyväskylän kaupanki, Kangasniemen kunnan hallintokunnat, lautakunnat ja luottamuselimet, Mikkelin seudun ympäristöpalvelut, Pohjois-Savon ELY-keskus, liikenteen ja infrastruktuurin vastuualue, Etelä-Savon ELY-keskus, Etelä-Savon maakuntaliitto, Keski-Suomen liitto, Savonlinnan museo, Keski-Suomen museo, Itä-Suomen aluehallintovirasto (AVI), Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto, Puolustusvoimat, pääesikunta, Puolustusvoimat, 1. logistiikkarykmentti, Etelä-Savon pelastuslaitos, Luonnonvarakeskus LUKE, Metsähallitus, Suomen Turvallisuusverkko Oy (STUVE), Ramboll Oy, Järvi-Suomen Tuuli Oy
- Suomen Erillisverkko Oy
- Fintraffic ANS
- Muut viranomaiset harkinnan mukaan

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei voi tehdä kunnan vaikuttavan toimielimen päätöksistä (KuntaL § 26, KuntaL § 27 ja § 28).