Hyppää sisältöön
  Päätöksenteko (Käynnissä)

Koulunuorisotyön käynnistäminen yläkoulussa ja nivelvaiheen tuki alakouluihin 2025–2027 / AVI / hanke

YHTEYSHENKILÖ
Joel Jyrinki, nuorisosihteeri

Kangasniemen kunta on saanut Aluehallintovirastolta 72 500 euron hankerahoituksen koulunuorisotyön käynnistämiseen. Myönnetyn avustuksen enimmäisosuus avustettavan toiminnan/hankkeen toteutuneista
kokonaiskustannuksista on 90 % ja avustuksen käyttöaika on 01.08.2025 – 31.07.2027.

Rahoituksella palkataan yksi kokoaikainen koulunuorisotyöntekijä Kankaisten yläkoulun arkeen sekä osaksi nivelvaiheen työtä alakoulujen 5.–6. luokille kahdeksi vuodeksi.

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on lisätä ja vahvistaa koulunuorisotyön keinoin ja menetelmin 7.–9.-luokkalaisten yhteisöllisyyttä ja tiivistää yhteistyötä koulujen opettajien sekä henkilökunnan kanssa. Lisäksi tavoitteena on tukea alakoulujen 5-6 luokan nivelvaihetta niin, että siirtyminen yläkouluun helpottuu.

Koulunuorisotyön myötä kouluun tuodaan turvallinen ja läsnäoleva aikuinen, joka mahdollistaa kouluissa matalakynnyksisen kohtaamisen, joka edes auttaa varhaisen tuen saavutettavuuteen ja tukee nuorten hyvinvointia. Koulunuorisotyöllä vahvistetaan koulun ja nuorisotyön välistä yhteistyötä. Yhtenä tavoitteena on myös tukea maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja muiden kotoutumista ja integroitumista kouluun ja luokkiin.

Tarkoituksena on luoda toimintamalli, jossa koulunuorisotyö on kytketty osaksi koulun kasvattajayhteisöä ja oppilashuoltoa.

Toiminnan kuvaus

Koulunuorisotyöntekijä on osana koulun kasvattajayhteisöä ja sillä on tunnistettava rooli moniammatillisissa tiimeissä koulun sisällä. Nuorisotyö kytkeytyy siis vahvasti osaksi koulun arkea. Tarve koulunuorisotyölle on noussut koulun opettajilta, oppilashuollon henkilöstöltä ja ylä- ja alakoulun rehtoreilta. Nuorisovaltuusto on myös tuonut esille kehityskohtia yläkoulun varhaisen tuen saatavuudesta. Keskustelutukea vaikeisiin hetkiin kaivataan enemmän ja sen toivotaan olevan saavutettavampaa.

Vuosiluokkien 7–9 aikana oppilaat luovat perustaa aikuisidentiteetilleen, kartuttavat osaamistaan sekä suuntautuvat ja valmistautuvat perusopetuksen jälkeiseen elämään. Turvallinen ja läsnäoleva aikuinen on keskeisessä roolissa kasvatus- ja hyvinvointityössä.

Hankekaudella luodaan toimintamalli, jossa koulunuorisotyö on kytketty osaksi koulun kasvattajayhteisöä ja oppilashuoltoa. Näin varmistetaan pitkäjänteisempi ja suunnitelmallisempi tuki nuorelle kouluarkeen. Koulunuorisotyöntekijän tehtävä on tukea ryhmäytymistä, vaikuttaa nuorten osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja viihtyvyyteen yhdessä muun henkilöstön kanssa. Tehtävänä on myös tukea nuorten jaksamista, koulumenestystä ja tuoda arkeen tilanteita, joissa voidaan jutella jollekin aikuisille matalalla kynnyksellä, eikä esimerkiksi tarvitse varata ennalta aikaa keskusteluille.

Kunnallisen nuorisotyön ja perusopetuksen tavoitteet ovat hyvin yhteneväiset. Molempien tavoitteina on tukea nuorten kasvua, itsenäistymistä ja osallisuutta sekä kasvattaa nuorista tasapainoisia kansalaisia. Koulu kohtaa saman kohderyhmän, joka saapuu nuorisotilalle tai vapaa-ajan harrastusten pariin. Yhteistyötä on siis jo luonteva tehdä koulujen aikana. Koululla tehtävän nuorisotyön lisäksi koulunuorisotyöntekijä toimii siltana koulun, nuorisopalveluiden ja eri harrastusten välillä.

Nuorisotyöntekijällä on mahdollisuus kohdata nuori kokonaisvaltaisesti. Koulussa nuorisotyössä toimivan työ muodostuu oppilaan roolin ja nuoren kehitystehtävien yhteensovittamisesta, jotta ne tukevat toisiaan. Läsnäolo toteutuu parhaiten, jos nuorisotyöntekijällä on aikaa käytettävissä koululla enemmän kuin yksi päivä viikossa, jolloin on mahdollista päästä aidosti kasvatuskumppanuuteen ja olla siis näin mukana pitkäjänteisemmin sekä yhteistuumin vanhempien ja opettajien kanssa tukemassa nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista.

Hankkeen kautta lisätään nuorisotyön toimintamahdollisuuksia koulun arjessa sekä luodaan uudenlaista yhteistyömallia koulun ja nuorisotyön välillä. Koulunuorisotyö on moniammatillista työtä, jossa nuorisotyötä toteutetaan kouluympäristössä tavalla, jota koulun hallinto, lainsäädäntö ja myös koulukulttuuri ohjaavat. Koulunuorisotyö haastaa perinteistä nuorisotyötä. Tarpeen onkin kehittää toimintamallia, jossa koulunuorisotyö voi olla mukana osana koulun ennalta ehkäisevää ja yhteisöllistä oppilashuoltoa. Pitkäjänteisempi työ auttaa rakentamaan paremman vuorovaikutussuhteen nuoren kanssa. Lisäksi monialainen yhteistyö auttaa paremmin tunnistamaan eri ryhmiin kuuluvien nuorten tarpeita. Maahanmuuttajataustaiset nuoret otetaan aktiivisesti mukaan ryhmätoimintoihin ja lisätään heidän osallisuuttaan. Kannustamalla heitä mukaan ideoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan nuorille suunnattuja toimintoja

Koulunuorisotyöntekijä innostaa nuoria vapaa-ajan harrastuksiin sekä edistää hyvinvointia yhdessä nuorisotoimen kanssa. Erilaisilla ryhmätoiminnoilla tuetaan nuorten sosiaalisuutta ja ryhmätaitoja sekä autetaan nuoria ryhmäytymään omaan luokkaan ja kouluyhteisöön. Samalla vahvistetaan osallisuutta ottaen nuoret mukaan toimintojen ideoimiseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Koulunuorisotyön myötä nostetaan esiin nuorisotyölle luonteenomaiset erilaiset ryhmäharjoitteet ja pyrkimykset kehittää sekä vahvistaa ryhmätaitoja. Ryhmätaitoja vahvistamalla vahvistetaan koulun yhteisöllisyyttä ja tuetaan nuorten koulumenestystä ja hyvinvointia.


ASIAN KÄSITTELY

  Päätöksenteko - 28.5.2025 - Käynnissä

Viranhaltijan päätöksenteko

Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan päätöksenteko