Kuvaus
Kangasniemellä ei ole yhtenäistä ja paikallista matkailubrändiä, joka toimisi sateenvarjona matkailuyritysten markkinointiviestinnässä. Kyselyjen ja yritysyhteistyön kautta on käynyt ilme, että tarvetta yhtenäiselle matkailibrändille olisi.
Matkailun markkinoinnin kehittämistä varten Kangasniemen kunta hakee VisitKangasniemi rahoitusta Veej’jakaja ry:n Leader-rahoitusta. Hankkeen kohderyhmänä on paikallinen matkailusektori. Hankkeen ytimessä on viiden yrityksen muodostama yritysryhmä, joka kehittää sekä matkailubrändiä että omia palveluita ja tuotteitaan. Lisäksi kehittämiseen osallistetaan muita matkailun toimijoita. Toinen keskeinen kohderyhmä ovat matkailun kotimaiset ja ulkomaiset asiakkaat
Hankkeen tavoitteena on kehittää paikallista matkailubrändiä ja palveluita sekä luoda edellytyksiä matkailusesongin pidentämiselle. Hankkeessa määritellään matkailun tärkeimmät kohderyhmät, syvennetään asiakasymmärrystä sekä paneudutaan brändin ja asiakaskokemuksen eri osatekijöihin. Tavoitteena on luoda toimijoille yhteinen visio ja strategia sekä markkinointisuunnitelma. Hankkeessa kehitetään myös kunnan matkailusivustoa yhteistyössä yritysryhmän kanssa.
Aiheita työstetään kuudessa työpajassa yritysryhmän kanssa. Hankkeeseen osallistetaan myös yritysryhmän ulkopuolisia matkailun toimijoita sekä paikallisia asukkaita ja vapaa-ajan asukkaita.
Hanke toteutetaan siten, että tuloksia voidaan hyödyntää jo kesällä 2024. Työpajat pidetään kevään 2024 aikana. Kesäsesongin jälkeen kokoonnutaan yhteen, arvioidaan kehittämisen tuloksia ja niiden vaikutusta ja tehdään tarvittaviessa muutoksia brändiin ja strategiaan.
Hankkeen hallinnoijana toimii Kangasniemen kunta, ja hankkeen vetämisestä, tiedottamisesta, työpajojen suunnittelusta ja fasilitoinnista sekä materiaalien laatimisesta vastaavat hankkeen vetäjinä toimivat asiantuntijat. Asiantuntijapalvelut hankitaan ostopalveluna julkisen kilpailutuksen kautta.
Hankkeen budjetti on 20 000 euroa. Yritysryhmän omarahoitusosuus kokonaisrahoituksesta on 25 % eli 1000 euroa yritystä kohden, yhteensä 5000 euroa. Hankerahoituksen osuus on 75 %. Yrityskohtainen rahoitus kattaa yrityskohtaisen kehittämisen kulut. Hankerahoitus jyvitetään yritysryhmän jäsenille De Minimis -tukena.
Hankkeen kustannukset muodostuvat asiantuntijapalveluista ja sivukuluista (materiaalit, tarjoilut ym. kustannukset), yrityskohtaisesta kehittämisestä, työpajojen suunnittelusta ja fasilitoinnista, brändikäsikirjan laatimisesta sekä hankkeen organisoinnista ja viestinnästä.