Kuvaus
Kunnanhallitus päättää palkkausjärjestelmän muuttamisesta ja hyväksymisestä. Kunnassa on hyväksytyt TVA-järjestelmät kaikille sopimusaloille. TVA-järjestelmät on luotu ns. koritusmallilla, mutta OVTES:n osalta opettajien ja varhaiskasvatuksen opetushenkilöstölle tehtävän vaativuuteen vaikuttava koritus on muutettu TVA-pisteiksi. KVTES:n osalta vastaavat pisteet ovat käytössä varhaiskasvatuksen henkilöstön ja koulunkäynninohjaajien osalla. Käytännössä pisteillä määritellyt tehtävät määrätään joka lukukaudella henkilöstölle erikseen ja niitä voi saada niistä työn vaativuutta lisäävistä tehtävistä, joita työntekijälle TVA:n kautta kullekin lukuvuodelle määritellään. Tällä järjestelmällä on pyritty siihen, että lukuvuosittain voidaan tarkastella kunkin opettajan osalta vaativuustekijöitä. TVA-pisteeseen sisältyvät vaativuustekijät hyväksyy kunnanhallitus. Viimeksi kunnanhallitus on käsitellyt ja hyväksynyt OVTES:n TVA-pisteiden vaativuustekijät kesäkuussa 2023. TVA-pisteellä siis määritellään ne tehtävät, jotka lisäävät perustyön vaativuutta.
JUKO:n pääluottamusmies Marjaana Romo on toimittanut kuntaan oikaisuvaatimuksen syksyllä 2023, saatuaan tietää OVTES:n TVA-pisteiden jaosta lukuvuodelle 2023–2024. Tällöin oikaisuvaatimusta ei ole käsitelty kunnanhallituksessa, sillä TVA-pisteiden täytäntöönpanosta ei mm. hallintojohtajan virkavapauden sekä sivistys- ja hyvinvointijohtajan irtisanoutumisen johdosta tehty valituskelpoista päätöstä. Nyt voimassa oleva TVA-pisteytyksen päivitys on tehty keväällä 2023 JUKO:n pääluottamusmiehen sekä silloisen sivistys- ja hyvinvointijohtajan toimesta.
Uusi sivistys- ja hyvinvointijohtaja sekä kunnanjohtaja ovat käyneet pääluottamusmies Romon kanssa keskustelua syksyllä 2023 asiasta ja hänelle on annettu vastineita asiaan liittyen. Hallintojohtaja on tehnyt 27.2.2024 TVA-pisteidenjaon täytäntöönpanon vahvistamisesta valituskelpoisen päätöksen, jonka jälkeen Romo on uudistanut oikaisuvaatimuksensa 6.3.2024 ja vetänyt alkuperäisen oikaisuvaatimuksensa pois. Hallintosäännön § 27 mukaisesti hallintojohtaja päättää toimialajohtajan esityksestä TVA-arvioinnin palkantarkistuksista.
Oikaisuvaatimuksessa Romo vaatii kunnanhallitukselta seuraavaa:
"Asianosaisena ja pääluottamusmiehenä edustettavieni puolesta vaadin, että aineenopettajien TVA-arviointi suoritetaan uudelleen noudattamalla kunnanhallituksen tekemää päätöstä ja TVA-lisät palautetaan tämän arvioinnin mukaisiksi.
Romon oikaisuvaatimuksen mukaan seuraavia rehtori Mälkin lisäämiä kriteereitä ei löydy kunnanhallituksen hyväksymästä lomakkeesta, jonka opettajat saivat täytettäväkseen: 1) Oppilaita useilta eri luokilta (laaja-alainen erityisopettaja), 2) Ohjaus kahdessa eri koulumuodossa (opinto-ohjaaja), 3) Pedagoginen työpari (aineenopettaja), 4) Apulaisjohtaja (aineenopettaja) 5) Sijaisjärjestelyt (aineenopettaja), 6) Valvonnat (aineenopettaja) 7) Sähköiset työvälineet yhteysopettaja lukio/tietohallinto (aineenopettaja).”
Romo nostaa oikaisuvaatimuksessaan esille, että rehtori Merja Mälkki on ylittänyt toimivaltuutensa muuttamalla merkittävällä tavalla kunnanhallituksen hyväksymiä TVA-kriteereitä. Tehtäväkohtaiseen palkkaan kohdistuva TVA-lisä on suurimmalla osalla opettajia tästä syystä pienentynyt siitä, mitä se olisi ilman muutoksia ollut.
Hallintojohtajan viranhaltijapäätös sekä Marjaana Romon tekemä oikaisuvaatimus ovat liitteinä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Kimmo Kainulainen, Kunnanjohtaja, kimmo.kainulainen@kangasniemi.fi
Kunnanhallitus hylkää Marjaana Romon tekemän oikaisuvaatimuksen, jossa hän asianosaisena ja pääluottamusmiehenä edustettavieni puolesta vaatii, että aineenopettajien TVA-arviointi suoritetaan uudelleen noudattamalla kunnanhallituksen tekemää päätöstä ja TVA-lisät palautetaan tämän arvioinnin mukaisiksi.
Perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle ovat seuraavat:
Vaatimus 1. Oppilaita useilta eri luokilta (laaja-alainen erityisopettaja)
Kunnanhallitus toteaa seuraavaa: Tässä on rehtorille tapahtunut arviointivirhe ja kyseinen TVA-piste ”oppilaita useilta eri luokkatasoilta” ei kuulu laaja-alaisen erityisopettajan vaativuustekijöihin. Kyseinen virhe on korjattu heti kun se huomattiin syksyllä 2023.
Vaatimus 2. Ohjaus kahdessa eri koulumuodossa (opinto-ohjaaja)
Kunnanhallitus toteaa seuraavaa: Tässä on rehtorille tapahtunut arviointivirhe ja hän on siirtänyt yhden pisteen kohtaan 5) kun se olisi tullut huomioida vain kohdassa 4) ”työolosuhteet” – opetusta muualla kuin pääkoululla. Eli tämä oli tuottanut ko. opettajalle ylimääräisen pisteen. Kyseinen virhe on korjattu heti kun se huomattiin syksyllä 2023.
Vaatimukset 3. Pedagoginen työpari (aineenopettaja), 4. Apulaisjohtaja (aineenopettaja) 5. Sijaisjärjestelyt (aineenopettaja), 6. Valvonnat (aineenopettaja)
Kunnanhallitus toteaa, että TVA-pisteytyslomakkeen kohtaa 5. muut vaativuustekijät on kaikissa kunnan TVA-järjestelmissä tulkittu siten, että esimiehellä on mahdollisuus lisätä siihen tarvittaessa tekijöitä, joita koko kuntaa koskeva lomake ei mitenkään pysty jokaisen työntekijän kohdalla huomioimaan. Näin ollen vaatimukset 3, 4, 5 ja 6 kahden aineenopettajan kohdalta voidaan huomioida ja lisätä kohtaan 5. muut vaativuustekijät.
Kunnanhallitus toteaa lisäksi vaatimuksiin 3, 4, 5, 6 seuraavaa: Lisäksi rehtori olisi voinut huomioida nämä vaativuustekijät kohdassa 2 vaikutukset ja vastuut, jossa on mainittu vaativuustekijöinä mm. Työryhmien vetäminen, vastuutehtävä tai hanketyö 1 piste/tehtävä.
Lisäksi oikaisuvaatimuksessa pääluottamusmies mainitsee, että vaatimukset 3, 4, 5 ja 6 ovat hallinnollisia tehtäviä. Apulaisjohtajasta, pedagogisesta työparista tai rehtorin muiden tehtävien jakamisesta opettajille ei ole tehty päätöstä missään kunnan hallintoelimessä, eikä näiden tehtävien hoitamista voi maksaa aineenopettajien TVA-rahoista.
Kunnanhallitus toteaa seuraavaa: Kyseiset vastuutehtävät ovat kunnan vakiintuneen käytännön mukaisia esimiehen, tässä yhteydessä rehtorin direktio-oikeuden ja harkinnanvaraan liittyviä päätöksiä, joilla on osoitettu muita, kuin opetustehtäviä opettajille. Nämä tehtävät eivät myöskään vakiintuneen käytännön mukaan ole vaatineet kunnan hallintoelimissä tehtyä päätöstä ja ne voidaan ottaa huomioon vastuutehtävänä TVA-pisteytyksessä.
Vaatimus 7. Yo-kokeen sähköisiä järjestelyjä (kriteeri 7) hoitavat xxxx xxxx tietohallinnosta ja yksi lukion aineenopettaja, jolle jo maksetaan tehtävästä lukioresurssista. TVA perusteissa mainitaan, ettei samasta vaativuustekijästä makseta kahteen kertaan, eikä myöskään perustehtävään kuuluvasta asiasta makseta TVA-lisää (kriteerit 1, 2).
Kunnanhallitus toteaa seuraavaa: TVA-pisteiden kautta ei YO-kokeiden sähköisten järjestelyiden yhteydessä ole vaatimuksessa 7 esitetyn mukaisesti maksettu samasta vaativuustekijästä kahteen kertaan. Kyseiselle opettajalle on maksettu palkka tehdystä työstä lukioresurssista ja ne tehtävät, jotka on katsottu olevan normaalia tehtäviä vaativampia, on huomioitu TVA-pisteytyksessä.
Päätös
Sari Linturi-Sahlman ja Marja-Leena Laitinen jääväsivät itsensä asian käsittelystä osallisuusjäävinä ja poistuivat kokouksesta pykälän käsittelyn ajaksi.
Henkilö on esteellinen hallintolain 28.1 § 1 kohdassa tarkoitetun osallisuus- eli asianosaisjäävin perusteella, mikäli hän tai hänen läheisensä on asianosainen. Asianosaisella tarkoitetaan henkilöä, jonka etua, oikeutta tai velvollisuutta asia koskee (hallintolaki 11 §). Käsiteltävä oikaisuvaatimus kohdistuu hallintojohtajan tekemään viranhaltijapäätökseen ja Marja-Leena Laitinen on työsuhteessa sivistystoimen hallinnossa.
Marja-Terttu Koivula ja Osmo Polas osallistuivat pykälän käsittelyyn. Marja-Terttu Koivula toimi pykälän käsittelyssä sihteerinä ja Osmo Polas asiantuntijana ja asian valmistelijana. Varajäsen Marjaana Sävilammi osallistui varajäsenenä kokoukseen pykälän käsittelyn ajaksi.
Päätösehdotus hyväksyttiin.