Tarkastuslautakunta, kokous 10.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Perusopetus

KNGDno-2018-341

Valmistelija

  • Sanna-Mari Pääkkönen, sanna-mari.paakkonen@bdo.fi

Kuvaus

Lautakunnan työohjelman mukaisesti kokouksessa käsitellään kunnan perusopetuksen toimintaa. Kunnan perusopetusta alakoulujen toiminnan osalta esittelee alakoulujen rehtori Joni Kääriäinen ja yläkoulun toimintaa esittelee yläkoulun rehtori Merja Mälkki. Toiminnan esittely on pyydetty tekemään seuraavan otsikoinnin pohjalta:

-   Valtuuston asettamat toiminnalliset tavoitteet ja niiden toteutuminen. Talousarviossa on todettu mm. seuraavaa: 

Alakoulu

 Tavoitteet 

 

Mittari 

Tavoitetaso 

Toteutuminen 

Laadukkaan perusopetuksen järjestäminen tuntikehyksen mukaisesti.  

Opetusryhmien koko ja käytettävissä oleva tuntikehys / oppilas. 

Oppilaskohtainen tuntikehys säilyy vakaana koko kouluverkossa.

 

Alakoulun henkilöstön yhtenäisen toimintakulttuurin vahvistaminen. 

 

Koulutyötä ohjaavat suunnitelmat sekä esimiestyö. 

Kouluissa on ajantasaiset suunnitelmat ja toimiva lähiesimiestyö.

 

Hankkeiden / avustusten kautta saadun osaamisen jakaminen ja monipuolinen sekä tasapuolinen käyttö kunnan alakouluissa. 

Hankkeisiin hakeudutaan siten, että niistä hyötyvät kaikki koulut.

Jokainen koulu voi osoittaa hyötyvänsä hankkeista / avustuksista.

 

Oppilashuoltotyön kehittäminen 

Koulujen oppilashuoltoryhmät ja niiden työn arviointi, Essoten asiantuntijoi-den kyselyt. 

Oppilashuoltotoiminnan koetaan toimivan sujuvasti. Asia tulee esille kouluterveys-kyselyn tuloksissa.

 

Yläkoulu

 Tavoitteet 

Mittari 

Tavoitetaso 

Toteutuminen 

Laadukkaan perusopetuksen järjestäminen  

Opetusryhmien koko ja tuntikehys/oppilas 

Opetusta toteutetaan tasalaatuisesti

 

Oppilaan kohtaaminen yksilöllisesti ja erityisoppimistarpeet huomioiden 

 

 

 

Oppimissuunnitelmien päivittäminen opetushenkilöstön toimesta, tuen tarpeiden ja tukitoimien kirjaaminen, heikkojen arvosanojen minimoiminen 

Oppilaat saavat edellytystensä mukaista opetusta ja edistyvät ikätasonsa mukaisesti opinnoissaan.

 

Oppilashuoltotyön kehittäminen yhteistyössä oppimisen pedagogiikan kanssa oppilaan kokonaishyvinvoinnin edistämiseksi  

Terveydenhoitajan, 

koulukuraattorin ja koulupsykologin palvelut jokaisen oppilaan saatavilla 

Oppilas saa tukea sitä tarvitessaan paikalliselta oppilashuollon henkilöstöltä mahdollisimman pian.

 

Oppilaiden tukijaksot kunnan ulkopuolella vähenevät.

 

Yläkoulun positiivisuus pedagogiikan kehittäminen oppilaan kohtaamisessa meneillään olevien hankkeiden ja vastuuopettajien ohjastamana 

Paras-koulu-, Kiva-koulu-, Työrauhaa- hankkeet. 

Häiriökäyttäytyminen vähenee, opiskelumotivaatio kasvaa ja työhyvinvointi kohoaa positiivisuuden kierteen myötä.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pasi Hänninen, pacinsivusto@hotmail.com

Lautakunta kuulee ja merkitsee tiedokseen alakoulujen sekä yläkoulun rehtorin selostukset koulujen toiminnasta.

Päätös

Lautakunta kuuli ja merkitsi tiedokseen alakoulujen sekä yläkoulun rehtorin selostukset koulujen toiminnasta.