Valmistelija
Mika Huovinen, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.huovinen@kangasniemi.fi
Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi
Kuvaus
Kangasniemen kunnan tekniset palvelut on käynnistänyt 16.2.2022 Kalliolan tilaelementtipäiväkodin vuokrausta koskevan tarjouskilpailun. Hankinnan kohteena on siirtokelpoisen tilaelementtipäiväkodin vuokraaminen tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti. Hankinta käsittää yhden siirtokelpoisen tilaelementtipäiväkodin rakentamisen ns. avaimet käteen -periaatteella, käyttökunnossa valmiiksi paikoilleen asennettuna rakennuksen perustus-, LVIAS-töineen Kangasniemen kunnan omistamalle osittain rakennetulle tontille. Vuokrausajan jälkeen purku sekä tontin rakenteellisten ja teknisten järjestelmien ennalleen palauttaminen kuuluu tehtäväksi. Kohteen rakentaminen tapahtuu kesän 2022 aikana.
Kyseessä on avoimella menettelyllä toimeenpantu EU-kynnysarvot ylittävä hankinta, jota koskevat hankintailmoitukset lähetettiin julkaistavaksi HILMAan ja TEDiin (Tenders Electronic Daily) 16.2.2022. Tarjouspyynnön perusteella saatiin kolme (3) tarjousta. Hankintaa koskevaa hankintapäätöstä ei ole tehty.
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään lain 123 §:ssä.
Hankintalain esitöiden mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustuu todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).
Oikeuskäytännössä ja –kirjallisuudessa todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että:
- hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu
- hankintayksikölle liian korkea hinta
- kilpailua ei syntynyt, koska saatiin vain yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous tai vain yksi osallistumishakemus
- hankintaan liittyvät olosuhteet ovat muuttuneet.
Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, ettei hankinnan keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä (KHO 2015 T 861).
Perusteet hankinnan keskeyttämiselle:
Olennainen virhe, jota ei voi korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja aloittamalla kokonaan uusi tarjouskilpailu
Tarjousten vertailuperusteeksi on määritelty kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan osuus on 67 prosenttia ja laadun osuus 33 prosenttia. Tarjouspyynnössä määritetyn mukaisesti hintapisteitä on voinut saada seuraavasti:
- Vuokrahinta ajalle 12.8.2022-11.8.2027 = 50 prosenttia hintapisteistä
- Optio vuokrahinta 12.8.2027-11.8.2030 = 30 prosenttia hintapisteistä
- Optio vuokrahinta 12.8.2030-11.8.2031 = 10 prosenttia hintapisteistä
- Optio vuokrahinta 12.8.2031-11.8.2032 = 10 prosenttia hintapisteistä
Hinta- ja laatuvertailulla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan siitä, että toimittaja kykenee toteuttamaan hankinnan kokonaistaloudellisesti edullisella tavalla.
Hankintayksikkö on määrittänyt tarjouskilpailun hintavertailuperusteet virheellisesti, kun tarjouspyynnössä esitetty hintapisteiden vertailu on toteutettu kunkin hintaelementin osalta erikseen eikä annetun kokonaishinnan perusteella. Tällöin saaduista tarjouksista kokonaishinnaltaan kallein olisi saamassa tarjousten vertailussa korkeimmat hintapisteet. Tarjouspyynnössä ollut hinnoittelumalli johtaa siihen, ettei tilaajan budjetti riitä hankintaan sopimusvuosina 2022–2027.
Oikeuskäytännössä on katsottu, että hankintayksiköllä on todellinen ja hyväksyttävä syy keskeyttää hankinta, mikäli hankintayksikkö ei ole tarjouspyynnön perusteella annettuja tarjouksia tutkittuaan ja vertailtuaan voinut tehdä hankintaa kokonaiskustannuksiltaan edullisimmalla tavalla (MAO:353/11).
Näin ollen hankintamenettelyssä on olennainen virhe, jota ei voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
Hankintayksikölle liian korkea hinta
Tarjouspyynnön perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hinta ylittää hankintayksikön siirtokelpoisen tilaelementtipäiväkodin vuokraamisen budjetin huomattavasti.
Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta lainsäädännön tarkoittamat todelliset ja perustellut syyt. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin, sillä hankinnan keskeyttäminen perustuu tarjouspyynnön sisällössä olleeseen virheeseen.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätökseen uudessa hankintamenettelyssä. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu tulevassa kilpailutuksessa.
Päätösehdotus
Esittelijä
Kimmo Kainulainen, Kunnanjohtaja, kimmo.kainulainen@kangasniemi.fi
Kunnanhallitus päättää keskeyttää Kalliolan tilaelementtipäiväkodin vuokrausta koskevan tarjouskilpailun edellä kuvatuin perustein ja päättää käynnistää uuden hankintamenettelyn.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.