Kunnanvaltuusto, kokous 9.12.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 71 Kaavoituskatsaus 2025-2026 ja kaavoitusohjelma 2026

KNGDno-2025-1307

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kalle Manninen, kalle.manninen@kangasniemi.fi
Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Alueidenkäyttölain mukaan kunnassa tulee vähintään kerran vuodessa laatia katsaus vireillä olevista ja lähiaikoina vireille tulevista kaava-asioista, jotka eivät ole merkitykseltään vähäisiä. Siinä selostetaan lyhyesti kaava-asiat ja niiden käsittelyvaiheet sekä sellaiset kunnan päätökset ja toimet, joilla on välitöntä vaikutusta kaavoituksen lähtökohtiin, tavoitteisiin, sisältöön ja toteuttamiseen. Kaavoituskatsauksessa esitetään myös tulevan vuoden kaavoitusohjelma.

Kaavoituskatsauksesta on tiedotettava sen tarkoitukseen sopivalla tavalla.

Kaavoituskatsaus 2025 - 2026, kaavoitusohjelma 2026 liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Kalle Manninen, kalle.manninen@kangasniemi.fi

Tekninen lautakunta esittää, että kunnanhallitus antaa AKL 7 §:n mukaisesti liitteenä olevan kaavoituskatsauksen 2025 - 2026 ja hyväksyy samalla esitetyt kohteet vuoden 2026 kaavoitusohjelmaksi. Katsaus asetetaan yleisesti nähtäville kunnan tekniseen toimistoon ja internet-sivulle ja siitä ilmoitetaan niin kuin kunnan ilmoitukset kunnassa julkaistaan.

Katsaus annetaan tiedoksi Etelä-Savon ELY-keskukselle, Etelä-Savon maakuntaliitolle ja kunnanvaltuustolle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Mikko Korhonen, tekninen johtaja, mikko.korhonen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Alueidenkäyttölain mukaan kunnassa tulee vähintään kerran vuodessa laatia katsaus vireillä olevista ja lähiaikoina vireille tulevista kaava-​asioista,​ jotka eivät ole merkitykseltään vähäisiä. Siinä selostetaan lyhyesti kaava-​asiat ja niiden käsittelyvaiheet sekä sellaiset kunnan päätökset ja toimet,​ joilla on välitöntä vaikutusta kaavoituksen lähtökohtiin,​ tavoitteisiin,​ sisältöön ja toteuttamiseen. Kaavoituskatsauksessa esitetään myös tulevan vuoden kaavoitusohjelma.

Kaavoituskatsauksesta on tiedotettava sen tarkoitukseen sopivalla tavalla.

Kaavoituskatsaus 2025 -​ 2026,​ kaavoitusohjelma 2026 liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Kimmo Kainulainen, Kunnanjohtaja, kimmo.kainulainen@kangasniemi.fi

Kunnanhallitus päättää antaa MRL 7 §:n mukaisesti liitteenä olevan kaavoituskatsauksen 2025 - 2026 ja hyväksyy samalla esitetyt kohteet vuoden 2026 kaavoitusohjelmaksi. Katsaus asetetaan yleisesti nähtäville kunnan tekniseen toimistoon ja internet-sivulle ja siitä ilmoitetaan niin kuin kunnan ilmoitukset kunnassa julkaistaan.

Katsaus annetaan tiedoksi Etelä-Savon ELY-keskukselle, Etelä-Savon maakuntaliitolle ja kunnanvaltuustolle.

Päätös

Milja Halttunen teki keskustelun aikana esityksen, että Huuhtimäen osayleiskaava poistetaan vuoden 2026 kaavoitusohjelmasta ja että kunta keskeyttää Huuhtimäen tuulivoimahankkeen osayleiskaavan valmistelun.

Perusteena, että YVA-selostusta varten toteutettu asukaskysely toi hyvin esille sen, että Huuhtimäen hankkeella ei ole sosiaalista hyväksyttävyyttä, sillä yli 70% kyselyyn vastanneista vastustaa hanketta. Näin hanketta moraalisesti ja eettisesti oikein toimimalla ei tule jatkaa.

Huuhtimäen YVA arviointiselostuksessa todetaan myös, että mikäli hanke ei toteudu lainkaan, hankealueen ja ihmisten elinympäristön luonne säilyy nykyisellään eikä vaikutuksia ihmisten elinoloihin, viihtyvyyteen, terveyteen tai virkistyskäyttöön ja nykyiseen elinkeinotoimintaan aiheudu. Tämä ja yhteenveto YVA-selostuksen taulukossa 33-1 todentavat sen, että toteutuessaan kielteisiä vaikutuksia niin ympäristölle kuin ihmisillekin ilmenee eikä toimintaedellytyksiä Huuhtimäen tuulivoimahankkeelle tai sen hyväksymiselle näin ollen ole.

Myöskään Etelä-Savon huoltovarmuuden, energiantuotannon tai ilmastotavoitteiden saavuttamisen kannalta hanke ei ole välttämätön eikä se täytä 4. vaihemaakuntakaavan seudullisesti merkittävän tuulivoimateollisuuden kriteerejä. Alueen pieni koko sekä huomattavan vähäinen etäisyys asutukseen asettavat hankkeen jo lähtökohtaisesti kyseenalaiseksi; herääkin kysymys, miksi hanketta edelleen viedään eteenpäin kaikki nämä esille tulleet tosiasiat ohittaen?

Lisäksi on huomioitava, että hankkeen valmisteluun on käytetty työntekijöiden ja viranhaltijoiden ajankäytöllisiä resursseja ja kunnan rahaa valtavasti jo nyt. Tämä kaikki on pois mm. kunnan vahvuuksiin, kuten esim. matkailun kehittämiseen, panostamisesta.

Kangasniemen ei tule uhrata valttikorttiaan: luontoa tuulivoimateollisuudelle esille tulleiden haittojen peitotessa kokonaisuutena hankkeen hyödyt. Taloudelliset hyödyt mm. verotuottojen tai työllisyyden näkökulmasta jäävät vähäisiksi. Arvostetaan ja kunnioitetaan kaikkia kangasniemeläisiä ja kausiasukkaita sekä heidän elinympäristöjään, lähiluontojaan ja omaisuuttaan yhdenvertaisesti tekemällä päätöksiä, jotka vahvistavat kuntamme elin-, pito- ja vetovoimaisuutta. Ei tekemällä päätöksiä, jotka särkevät kuntamme ja kyliemme asukkaiden yhteisöllisyyttä; jotka särkeävät jopa perheiden sisäistä yhtenäisyyttä.

Kunnalla ja meillä päättäjillä on harkintavalta siinä, miten me haluamme kehittää kunnan alueita, minne alueille kaavoitusta suunnataan ja keskeytämmekö tai lopetammeko kaavoituksen. 

Milja Halttusen esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.

Kunnanjohtajan päätösehdotus hyväksyttiin.

Milja Halttunen jätti asiasta eriävän mielipiteen.

Päätösehdotus

Kaavoituskatsaus annetaan tiedoksi kunnanvaltuustolle.