Aluehallintovirasto on myöntänyt Kangasniemen kunnalle 5500 euron valtionavustuksen Suomi liikkeelle -ohjelman Liikkuva koulu ja Move!-kehittämisavustusten määrärahasta. Kyseessä on jatkorahoitus lukuvuonna 2024–2025 alkaneelle Some sammuu!- hankkeelle.
Hankkeen tavoitteet
Yläkoulussa halutaan jatkaa toimivaa käytäntöä olla käyttämättä älypuhelimia myös välitunneilla. Tällä halutaan lisätä oppilaiden liikkumista, lisätä sosiaalista kanssakäymistä, tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä, luoda oppimista tukeva kouluympäristö, ennaltaehkäistä kiusaamista sekä vähentää ärsykkeiden määrää parantaen oppimismahdollisuuksia. Tavoitteena on myös ennaltaehkäistä kännykkäriippuvuutta. Aktivoimalla välitunteja tavoitteena on parantaa oppilaiden keskittymiskykyä sekä mahdollisuutta oppia oppitunneilla.
Lukuvuoden 2024–2025 myötä koulun toimintakulttuurissa on tapahtunut selkeä muutos parempaan kännyköiden käytön kieltämisen myötä. Lukuvuonna 2025–2026 on tarkoitus vakiinnuttaa entisestään hyviä käytänteitä nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parantamiseksi. Lukuvuoden 2024–2025 aikana alkanutta HYVIS (Hyvinvointi ja sporttikoordinaattori) -toimintaa halutaan myös jatkaa. HYVIS-opettajat ovat oppilaiden tavoitettavissa, antavat liikuntaneuvontaa ja kuuntelevat arkisia huolia ja murheita. Toiminta on loistavaa matalan kynnyksen oppilashuoltoa tukevaa toimintaa nuorille jo entuudestaan tuttujen aikuisten toimesta. Tulevana lukuvuotena on tarkoitus lisätä yhteistyötä myös kunnan alakoulujen kanssa. Keväällä 2025 yläkoulun välkkärioppilaat käyvät vetämässä alakoulun oppilaille välituntiliikuntaa. Lukuvuonna 2025–2026 on tarkoitus vahvistaa tätä käytäntöä entisestään.
Kuvaus toiminnasta
Yläkoulussa hankkeen tarkoituksena on myös lisätä aikuisten läsnäoloa ja kohtaamisen resurssia välitunneille. Lukuvuonna 2024–2025 alkanut HYVIS-toiminta jatkuu. HYVIS- opettaja kohtaa nuoria, antaa liikuntaneuvontaa, toteuttaa välitunneilla liikunnallisia haasteita sekä kuuntelee arkisia huolia.
Hankkeella on hankekoordinaattori, joka seuraa hankkeen toteutumista, ratkoo arkisia ongelmia ja on yhteydessä yhteistyötahoihin. Mukana hankkeessa koulun henkilökunnan lisäksi myös kunnan yhteistyötahot: nuorisotoimi, seurakunta ja liikuntatoimi. Nämä yhteistyötahot ovat lukuvuoden 2024–2025 aikana jalkautuneet hienosti osaksi koulun välituntien arkea. Tätä toimintaa jatketaan.
Hankerahjoituksella tehdään kouluympäristöä aktivoivia hankintoja erityisesti käytäville, liikuntavälitunneille ja ulkokäyttöön.
Yläkoulun välkkäritoiminta jatkaa aktiivista toimintaansa. Tarkoituksena on ohjata edelleen yläkoulun välkkäripareja ohjaamaan välituntitoimintaa myös alakoulun välitunneille. Tällä toimintaperiaatteella toimintakulttuuriin saadaan vastavuoroisuutta. Yläkoulun oppilaat saavat oivallisen väylän harjoitella omia taitojaan nuorempien oppilaiden kanssa vastuullisessa tehtävässä, jolloin sosiaalinen ympäristö on helpompi kuin oman ikäisten kanssa. Alakoulun oppilaat saavat oivallisen esimerkin siitä maailmasta, johon he ovat muutaman vuoden päässä kasvamassa. On helpompi kurottaa tulevaisuuteen, kun isompi oppilas näyttää esimerkkiä. Toiminnalla oppilaita osallistetaan aktiivisiksi toimijoiksi välituntien virkistämiseksi. Yhteistyötä alakouluhin lisätään.
Kangasniemen kahteen kyläkouluun hankitaan välituntiliikuntavälineitä. Kyläkoulujen välituntiliikuntavälineet ovat koulukohtaisia pitkien etäisyyksien vuoksi. Keskustan kahteen alakouluun hankitaan liikuteltava välituntiliikuntaväline setti. Näillä välinehankinnoilla halutaan tukea alakoulujen oppilaiden liikunnallisia välituntienviettotapoja.
Yläkouluun tehdään seisomaluokka, jossa opiskelu tapahtuu seisomatyöpisteillä. Tällä halutaan herätellä nuoria liiallisen istumisen haittoihin. Seisomaluokassa pidetään erityisesti terveystiedon oppitunteja. Yläkouluun hankitaan aktivointiälytaulu välituntikäyttöön. Vastaavanlainen aktivointiälytaulu hankitaan Beckerin alakouluun. Tarkoituksena on lisätä myös vanhempien tietoisuutta kännykän käytön rajoittamisen hyödyistä vapaa-ajalla vanhempainiltojen muodossa