Rakennuslupajaosto, kokous 10.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 8 Lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle, Kangasniemen kunnan rakennuslupajaosto 8.3.2022, diaarinro 716/2022

KNGDno-2022-83

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Rauno Kuokkanen, rauno.kuokkanen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Naapurikiinteistön omistaja on tehnyt oikaisuvaatimuksen rakennustarkastajan 21.1.2022 tekemistä päätöksistä, joilla on kiinteistön 213-420-26-8 omistajille myönnetty lomarakennuksen, rantasaunan, aitan ja autokatos/varaston rakennusluvat.
Oikaisuvaatimus on tehty säädetyn 14 vuorokauden määräajan sisällä ja naapurikiinteistön omistajana oikaisuvaatimuksen tekijällä on muutoksenhakuoikes päätöksistä.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan rakennusten sijoittelun muutoksia seuraavin perusteluin:
- kiinteistön 213-420-26-8 rakennusmassa on sijoitettu aivan liian suurella painolla omistamani kiinteistön rajan tuntumaan. Ehdotettu sijoittelu heikentää oman tontin käyttökelpoisuutta ja suorastaan estää oman tontin järkevää hyödyntämistä. Voiko naapuri ohjata toisen kiinteistön rakennusten sijoittelua omilla päätöksillä?
- rakentamisen painotus alentaa oman Koivuranta kiinteistön houkuttavuutta ja käytännössä alentaa rakennuspaikan arvoa tuntuvasti
- kiinteistöllä 213-420-26-8 on runsaasti rantaviivaa ja rakennukset on mahdollista sijoitella keskemmälle. Yksittäinen houkutteleva niemeke ei saa ohjata rakennusten sijoittelua tonttini välittömään tuntumaan. Erityisesti sijoittelun muutostarve kohdistuu kahteen rakennukseen jotka ovat rajantuntumassa. Päämökin sijoituspaikka saattaisi olla mahdollinen, mutta koska kanssani ei neuvoteltu, oikaisuvaatimus koskee kaikkia rakennuksia
- oma kiinteistöni on varttunutta metsää, kuivahkoa kangasta. Puukiukaallisen saunan sijoittelu rajalle aiheuttaa metsäpalovaaran. Rajalle sijoitettu tulipaikka (asemapiirros) kuvaa piittaamattomuutta kiinteistöäni uhkaavasta maastopalon leviämisestä
- jos saunan jatkeeksi tulee laituri, on se vähäistä suurempi näkö- ja esteettinen haitta
- jos ulkorakennukseen tulee wc on niiden hajut ja eritteet vaarassa levitä kiinteistöni puolelle
- rakennusten sijoittelu tulisi tehdä tasapuolisesti eri kiinteistöjen välillä
- mielestäni alueella on suunnittelutarvetta esim. osayleiskaavan muodossa. Joutsenranta kiinteistön suunnittelijan puhelimessa antaman tiedon mukaan myös Joutsenrannan länsipuolella sijaitsevalle kiinteistölle on rakentamispainetta. Kokonaissuunnitelu rakennusten sijoittelusta naapureiden hankkeet/suunnitelman huomioon ottavalla tavalla on tarpeen.
- olen viestinyt naapurikuulemisessa, että tarkoitukseni ei ole riidellä eikä estää Joutsenranta kiinteistölle rakentamista. Päinvastoin. Kunhan se tapahtuu naapurit huomioon ottavalla tavalla. Myös Joutsenranta kiinteistön viihtyvyys ja käytettävyys paranee, kun esim. Koivuranta tilan rakennuksia ei vastaavasti ahdeta rajan tuntumaan.
-Olen tehnyt jo yli vuosi sitten hankehakemuksen Kallioniemen erätila - Kallioniemi adventures (aputoiminimi) toiminnan kehittämisestä ja laajentamisesta. Eräs liiketoimintasuunnitelman osa-alue on luonnonläheinen harrastus- ja elämyspalvelu. Sitä toteutettaisiin myös omistamillani ranta-alueilla Kangasniemellä ja Punkaharjulla sekä Sastamalassa. Yhtenä elementtinä on hiljaisuustapahtumat. Koivuranta tila on erityisen vanhan metsän alue, jossa puusto on reilusti yli 130 vuotiasta, kilpikaarnamäntyjä ja lahopuita. Onko kunta selvittänyt luontoarvojen pilaantumista esimerkiksi liito-oravien pesinnän häiriintymistä. Kunnalla on hallintomenettelylain perusteella selvitysvelvollisuus. Joutsenrannan rakentamissuunnitelma loukkaa räikeästi yritystoiminnan kehittämismahdollisuuksia ja vie mennessään Kangasniemeltä työ- ja ansaintamahdollisuuksia. Tarvittaessa voin toimittaa lisätietoa. Markkinaoikeudellinen näkökulma ei salli kunnan päätöksillään heikentää yritystoiminnan edellytyksiä.

Hankeen johdosta naapurit oli kuultu MRL 133 §:n mukaisesti ja rajanaapuri oli esittänyt jo siinä vaiheessa vastaavan tyyppiset huomautukset kuin oikaisuvaatimuksessa.

Rakennuspaikka on oikeusvaikutteisen Puulan rantayleiskaavan A-merkinnällä oleva rakennuspaikka, joka mahdollistaa myös vapaa-ajanasunnon rakentamisen.

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 57.3 §:n mukaan asemakaavan ulkopuolella rakennusta ei saa ilman asianomaisen suostumusta rakentaa viittä metriä lähemmäs toisen omistamaa tai hallitsemaa eikä kymmentä metriä lähemmäs rakennusta, joka on toisen omistamalla tai hallitsemalla maalla ellei siinä ole erityistä syytä.

Rakennusluvan mukaist rajaetäisyydet ovat seuraavat:
- lomarakennus 20,6 metriä
- talousrakennus 7,1 metriä
- sauna 9,0 metriä
- aitta 20,6 metriä

Rakennusten väliset etäisyydet ja rajaetäisyydet täyttävät paloturvallisuusmääräysten minimietäisyydet joka on rakennusten välillä vähintään 8 metriä.

Asiassa on arvioitava kuinka merkittävä haitta ja aiheutuuko haittaa naapurin rakentamisesta, kun rakentaminen täyttää sijoittelun suhteen kaavamääräykset ja, kun myös oikeuvaikutteisen yleiskaavan mukaiset rakennuspaikat sijoittuvat vierekkäin rajan molemmin puolin. Asemapiirroksen mukaisesti sauna ja autosuoja sijoittuvat naapurin rajan tuntumaan, mutta oleskelualueet, uimaranta ja pelibeach sijoittuvat rajasta kauemmaksi, joilla voi olla suurempi häiriötä aiheuttava merkitys kuin itse rakennuksilla. Puulan rantayleiskaava on hyväksytty vuonna 2003. Naapureiden molemmat kiinteistöt on hankittu kaavan hyväksymisen jälkeen joten rakennuspaikkojen sijoittelu on ollut molemmilla tiedossa. Rakennusten sijoittelun suhteen tasapuolisuus toteutuu kaavamääräysten ollessa molemmille samat.
Rajalle sijoitetun tulipaikan suhteen on huomioitava palo- ja pelastuslaitoksen ohjeet ja määräykset avotulipaikasta ja tulen käsittelystä. Paikka tulee valita siten, että siitä ei voi aiheutua palon leviämisvaaraa joko maastoon tai rakennuksiin.

Puulan rantayleiskaavan laatimisen yhteydessä on suoritettu kaavan vaatimat luonto- ym. selvitykset.
Oikaisuvaatimuksessa esitettyyn mahdolliseen yritystoiminnan kehityssuunnitelmien loukkaamiseen ei rakennusvalvontaviranomainen lupakäsittelyn yhteydessä voi ottaa kantaa. Lupakäsittely on oikeusharkintaa, jolloin, kun luvan myöntämisen edellytykset maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti täyttyvät, on lupa myönnettävä.

Naapurikiinteistön rakennuspaikka on vielä rakentamaton.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita jotka antaisivat muuttaa rakennustarkastajan päätöksiä kyseisistä rakennusluvista.

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Kari Luukkainen, kari.luukkainen.lh@kangasniemi.fi

Rakennuslupajaosto päättää edellä esitetyllä perusteella hylätä rakennustarkastajan päätöksistä tehdyt oikaisuvaatimukset, koskien rakennuslupia 2121-268, 2022-8, 2022-9 sekä 2022-10.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Asian valmistelija, rakennustarkastaja, ei osallistunut päätöksentekoon, poistui kokouksesta klo 15.19 ja palasi kokoukseen klo 15.22.
_______

Valmistelija

  • Rauno Kuokkanen, rauno.kuokkanen@kangasniemi.fi

Kuvaus

Naapurikiinteistön omistajat ovat tehneet Itä-Suomen hallinto-oikeuteen valituksen rakennuslupajaoston päätöksestä 8.3.2022 KGNDno-2022-83, jolla oikaisuvaatimus on hylätty koskien rakennustarkastajan tekemiä rakennuslupapäätöksiä 2021-268,2022-8, 2022-9 ja 2022-10.

Hallinto-oikeus on pyytänyt jaoston antamaan lausuntonsa 16.5.2022 mennessä

Valitus- ja oikaisuvaatimus ovat liitteenä.

Valituksessa vaaditaan seuraavat asiat:
 rakennusluvat tulee hylätä, ainakin ne luvat, jotka mahdollistavat rakentamisen omistamamme kiinteistön välittömään läheisyyteen.

Valituksen perusteluina on seuraavat asiat:

1.
Olen tuonut kaikki asiaan liittyvät Kangasniemen kunnalle lähetetyssä oikaisuvaatimuksessa. Erityisesti painotamme vierekkäisten kiinteistöjen tasapuolista hyödyntämismahdollisuutta.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt asiat perusteluineen on lupajaosto käsitellyt pöytäkirjassa 8.3.2022, joka on samalla lausuntona hallinto-oikeudelle.
Lisäksi lupajaosto korostaa, että kiinteistöjen tasapuolinen hyödyntämismahdollisuus toteutuu yhdenmukaisten rantayleiskaavamääräyksien muodossa. Valituksen alainen kiinteistö on huomioinut määräykset ja rakennuslupien mukainen toteutus on yleiskaavan ja MRL:n määräysten mukainen.

2.
Muotovirhe.
Kangasniemen kunta on lähettänyt rakennuslupapäätökset vain xxxxxx eikä toiselle omistajalle lainkaan. Kuitenkin jakelulistalla näkyy "kiinteistö 213-412-26-5". Minulla on kirjekuori tallessa ja sen päällä on vain xxxxx nimi. Kirjesalaisuuden takia en ole voinut välittää tietoa eteenpäin, enkä ole ollut tietoinen oikaisuvaatimusta tehdessäni, onko kirje toimitettu toiselle omistajalle. Alkuperäisessä naapurin kuulemisessa olemme tehneet muistutuksen yhteisenä, joten rakennuslupapäätökset olisi pitänyt tomittaa kaikille omistajille. Kangasniemen kunta on siten laiminlyönyt asianmukaisen, molemmille muistutuksen tehneelle suunnatun tiedottamisen ja mahdollisuuden tehdä oikaisuvaatimus rakennuslupapäätöksestä. Kuitenkin kunta on merkinnyt jakeluun ao. kiinteistön, joten kaikkia sen omistajia olisi pitänyt kohdella tasapuolisesti. Toisella omistajalla ei siten ole ollut mahdollisuutta tehdä oikaisuvaatimusta.

Hankeeseen ryhtyvä (rakennuslupien hakija) on suorittanut MRL 133 §:n mukaisen naapuri kuulemisen. Naapurikiinteistön omistaja ja valituksen tekijä on 15.10.2021 allekirjoittanut huomautuksen hakemuksesta. Huomautuksessa on maininta "Tämä on sekä xxxxx, että xxxxx yhteinen kanta". Allekirjoitus huomautuksessa on kuitenkin vain  xxxxx.
Naapuri kuuleminen on suoritettu sähköisen asiointipalvelu Lupapiste.fi:n kautta. Ohjelman "kuulemiset" osiossa on kuultavat naapurit ja osossa "tila" selviää naapuri kuulemisen tilanne, joka osoittaa, että xxxxx että xxxxx on kuultu erikseen

Rakennusvalvonnan näkemys on, että allekirjoitus on ratkaiseva kenen nimissä huomautus on tehty ja vaikka tekstiosassa onkin mainittu toisen omistan nimi, niin se ei ole juridisesti pätevä osoittamaan, että hän olisi huomautuksessa mukana oleva. Tämän vuoksi rakennusvalvonta on postittanut rakennuslupapäätökset xxxxxx eikä sen suhteen ole tapahtunut muotovirhettä päätösten jakelun suhteen.

3.
Kangasniemen kunnan vastauksesta oikaisuvaatimukseen tuodaan esillle virheellisesti, että "rakennuspaikkojen sijoittelu on ollut molemmilla tiedossa" ennen kiinteistön hankintaa. Puulan rantayleiskaavassa v. 2003 on vain ns. päärakennuksen rakennuspaikka merkitty. Kaavassa ei ole merkintää eikä näin ollen linjausta merkittävän sijoittamiseen po. päärakennuksesta kiinteistön rajalle päin. Ulkorakennusten sijoittelu ei perustu kaavaan vaikka Kangasniemen kunta antaa ymmärtää niin. Tämä heikentää olennaisesti kiinteistömme 213-420-26-5 rakentamismahdollisuuksia, alentaa arvoa. Lisäksi rakennuslupapäätökset eivät kohtele omistajia tasapuolisesti. Ulkorakennuksia koskevat rakennusluvat tulee hylätä ja valmistella uudestaan päärakennuksen toiselle puolelle.

Puulan rantayleiskaava on valtuustossa hyväksytty 26.5.2003. Rantayleiskaavassa on kaavan mukaiset rakennuspaikat merkitty kaavakarttaan rajaamalla rakennusalue jonne rakentamisen tulee kohdentua. Rakennusten tarkempaa sijoittelua ohjaa kaavamääräykset ja MRL:sta tulevat määräykset, näitä ovat mm. rantaetäisyys, rajaetäisyys naapurin rajasta. Mainittua päärakennuksen eikä myöskään talousrakennusten tarkempaa sijoittelua rakennuspaikalle ei yleiskaavassa ole määritelty, vaan em. määräykset huomioiden voi rakennukset sijoittaa rakennusalueelle.
Talousrakennuksista sauna sijoittuu 9,1 metrin etäisyydelle naapurin rajasta ja autosuoja 7,1 metriä, nämä ovat lähimpänä rajaa.
Rakennusten myönnettyjen rakennuslupien mukainen sijoittelu ei heikennä millään tavalla naapurikiinteistön rakentamismahdollisuuksia vaan mahdollisen rakentamisen voi täysin toteuttaa yleiskaavan kaavamääräysten mukaisesti.
Puulan rantayleiskaavassa rakennuspaikat sijoittuvat vierekkäin, rajan molemmin puolin.

 

Rakennuslupajaosto katsoo, että valitus tulee kokonaisuudessaan hylätä, koska siinä ei ole esitetty mitään sellaista minkä perusteella rakennustarkastajan myöntämät rakennusluvat tulisi hylätä.
 

 

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Rauno Kuokkanen, rauno.kuokkanen@kangasniemi.fi

Rakennuslupajaosto päättää antaa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle edellä olevan lausunnon päätöksestä 8.3.2022 KNGDno-2022-83 tehdyn valituksen johdosta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.
________